چاندرایان-2 اولین مانور خود را کامل کرد

چاندرایان-2 ، دومین ماموریت هندی‌ها به ماه اولین مانور مداری خود را کامل کرد. مانورهای مرتبط با زمین این فضاپیما از پنجشنبه آغاز خواهد شد و برنامه‌ریزی شده که آن‌را تا 29 مرداد به ماه برساند. دومین مانور فضاپیما برای 4 مرداد برنامه ریزی شده.

سازمان تحقیقات فضایی هند (ISRO) ماموریت بلندپروازانه فضایی خود را دوشنبه 31 تیر ماه 98 از پایگاه فضایی سریهاریکوتا که در ساحل شرقی آندراپرادش واقع شده پرتاب کرد. این پرتاب چالش برانگیز به دلیل مشکلات فنی با یک هفته تاخیر انجام شد.

ایزیرو در عرض شش هفته 15 مانور بحرانی را انجام خواهد داد تا چاندرایان-2 را به نزدیکی ماه برساند و در نزدیکی قطب جنوب ماه آن‌را نرم فرود بیاورد.

چاندرایان-2 شامل مدارگرد، مه‌نشین و مه‌نورد است که طبق برنامه‌ریزی در روز 48م ماموریت در 16 شهریور 98 پس از پشت سر گذاشتن فاصله 384000 کیلومتری روی ماه خواهد نشست. این فضاپیما 14 دستگاه برای انجام آزمایش‌های مختلف همراه خود دارد.

موفقیت هند این کشور را به جمع باشگاه ابرفضایی‌ها که شامل ایالات متحده، روسیه و چین است اضافه خواهد کرد. این اولین ماموریتی خواهد بود که تلاش میکند مه‌نشین “ویکرام” و مه‌نورد “پراگیان” را در دشت مرتفعی در عرض 70 درجه جنوبی، نرم فرود بیاورد.

این ماموریت مهمی است چون قطب جنوب ماه کمتر بررسی شده و دشتهای بزرگتری نسبت به قطب شماه ماه دارد. در آن مناطق آب ممکن است وجود داشته باشد و در میان دهانه‌های برخوردی دور از خورشید مانده آنجا شاید فسیلهایی از روزهایی ابتدایی منظومه شمسی یافت شود. اولین ماموریت ماه هندی‌ها در سال 1387 نشانی از آب در ماه پیدا کرده بود.

این فضاپیمای 3850 کیلویی با موشک عظیم GSLV Mark III پرتاب شد که در دو پرتاب و یک پرواز زیر-مداری صد درصد موفقیت داشته. این موشک قوی‌ترین پرتاب‌گر هند است که همه مراحل طراحی و ساخت آن توسط خودشان انجام شده.

در میان ماموریتهایی که تاکنون برای ماه انجام شده‌اند، چاندرایان-2 کم‌هزینه‌ترین آنهاست. کل هزینه این ماموریت 142 میلیون دلار بوده که کمتر از نیمی از بودجه فیلم اخیر انتقام‌جویان است.

درباره ی علی آزادگان

ستاره‌شناس آماتور، معلم نجوم، فیزیک‌دان، نویسنده و مترجم، عکاس و دانشجوی دکتری تخصصی اپتیک

مطلب پیشنهادی

نقشه رویت هلال جمادی الاول 1445

وضعیت رویت هلال ماه جمادی الاول 1445

وضعیت رویت هلال ماه جمادی الاول 1445 هجری قمری در غروب روز دوشنبه بیست و …

دیدگاهتان را بنویسید