آماتور آمریکایی برخورد جرم آسمانی با مشتری را ثبت کرد

به نظر دوباره برخوردی روی مشتری رخ داده. ستاره‌شناس آماتور آمریکایی، ایتان چاپل پنجشنبه مشغول رصد بارش شهابی برساوشی اما بی‌خبر بود که تلسکوپ 8 اینچی او مشغول ثبت برخورد شهابی به مشتری است. پس از پردازش تصاویر او جرقه کوتاهی را که بر روی مشتری رخ داده بود مشاهده کرد. احتمالا وقتی او در انتظار شهابهای برساوشی بوده شهابی بسیار بزرگتر به این سیاره برخورد کرده.

برخورد هفتم با سیاره مشتری

این برخورد در نیمکره جنوبی غول منظومه شمسی و ممکن است اثر محل برخورد را بتوان بر روی این سیاره دید.

این برخوردگر احتمالاً ۱۲ تا ۱۶ متر پهنا و نزدیک به ۴۵۰ تن جرم داشته است. بنابراین، چگالی این شیء مشابه چگالی شهاب‌سنگهای سنگی-فلزی پرجرم است که نشان می‌دهد برخوردگر مورد بحث، سیارک بوده و نه دنباله‌دار.



این سیارک نزدیک به ۸۰ کیلومتر بالای ابرهای مشتری متلاشی شد و میزانی انرژی معادل با ۲۴۰ کیلوتن تن‌ان‌تی آزاد کرد.

ریکاردو هوئسو (پژوهشگر دانشگاه باسک) نیز داده‌های مربوط به این برخورد را تحلیل کرده و به نتایج مشابهی از لحاظ اندازه و جرم سیارک رسیده است. به نظر وی، رویداد ماه مرداد احتمالاً دومین رخداد درخشان از مجموعه شش برخورد با مشتری از سال ۲۰۱۰ بوده است. او می‌گوید: بیشتر این اجرام بدون اینکه توسط رصدگران مشاهده شوند، به مشتری برخورد می‌کنند. ولی برآورد می‌کنیم که همه‌ساله، ۲۰ تا ۶۰ جرم با این سیاره برخورد می‌نمایند. البته به دلیل اندازه بزرگ مشتری و میدان گرانشی توانمند آن، این نرخ برخورد ده‌هزار برابر بیشتر از نرخ برخورد اجرام مشابه با زمین است.

اگر این برخورد تایید شود، هفتمین برخورد بر روی بزرگترین سیاره منظومه شمسی از تیر ماه 1373 است که دنباله‌دار شومیکر-لوی 9 به این سیاره برخورد.

درباره ی علی آزادگان

ستاره‌شناس آماتور، معلم نجوم، فیزیک‌دان، نویسنده و مترجم، عکاس و دانشجوی دکتری تخصصی اپتیک

مطلب پیشنهادی

برخورد با سیاره مشتری

احتمال برخورد جدید با سیاره مشتری

آیا دوباره برخورد با سیاره مشتری رخ داده؟ ستاره شناس آماتور خوزه لوئیس پریرا از …

دیدگاهتان را بنویسید