پرتاب اتاقک ونتیان برای تکمیل ایستگاه فضایی چین

این اتاقک جدید میزبان آزمایشات در ایستگاه فضایی خواهد بود. ماهواره‌بر Long March-5B Y3 حامل اتاقک ایستگاه فضایی چین ونتیان در 2 مرداد 1401 از مرکز پرتاب فضایی ونگچانگ پرواز کرد.

پرتاب اتاقک ونتیان توسط ماهواره‌بر لانگ مارچ  5B Y3

به گزارش اورانوس به نقل از اسپیس، چین قرار است پس از پرتاب اتاقک ونتیان در اوایل روز یکشنبه، بخش جدیدی به ایستگاه فضایی خود اضافه کند. ونتیان در مسیر خود به مدار زمین بر فراز ماهواره‌بر سنگین باربری Long March 5B فرستاده شد که در ساعت 10:55 به وقت تابستانی ایران (14:25 به وقت پکن) در دوم مرداد از مرکز پرتاب فضایی ونچانگ در جزیره جنوبی هاینان پرتاب شد. این اتاقک 17.9 متری به زودی به مدار تیان‌هه، اولین اتاقک ایستگاه فضایی چین که در اردیبهشت 1400 پرتاب شد، خواهد رسید. انتظار می‌رود ونتیان اواخر روز یکشنبه به تیان‌هه متصل شود.

اجزای اتاقک ونتیان

ونتیان، که در لغت به معنای “جستجو برای بهشت” است، دومین اتاقک از سه اتاقک برنامه ریزی شده برای پرتاب توسط چین است. سومین آن به نام منگتیان قرار است در مهر ماه به فضا پرتاب شود و ایستگاه فضایی T شکل تیانگونگ را تکمیل کند. با احتساب فضاپیمای نفربر شنژو و فضاپیمای باربر تیانژو که به ایستگاه متصل‌ند، تیانگونگ تکمیل شده حدود 20 درصد جرم ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) که جرم آن حدود 460 تن است، خواهد بود.

سه فضانورد ماموریت شنژو 14 در حال حاضر در تیان‌هه در انتظار رسیدن اتاقک جدید هستند. به گفته رسانه‌های چین، این سه نفر بعداً میزبان اولین سخنرانی علمی زنده از ونتیان در آینده نزدیک خواهند بود.

نقش اصلی ونتیان میزبانی مجموعه‌ای از کابینت‌های آزمایشی است که به فضانوردان امکان می‌دهد طیف وسیعی از آزمایش‌های علمی را در مدار انجام دهند. همچنین آرایه‌های خورشیدی و قفل هوای جدید برای پیاده‌روی فضایی را همراه خود دارد. علاوه بر این، اتاق‌های خواب بیشتری برای فضانوردان دارد تا به چین امکان اعزام خدمه بدهد که طی آن شش خدمه موقتاً در تیانگونگ می‌مانند. انتظار می‌رود اولین اعزام جدید قبل از خروج خدمه فعلی در دی ماه انجام شود.

اگرچه اتاقک ونتیان اقامت خود را پس از پرتاب با اتصال به درگاه جلویی تیان‌هه آغاز خواهد کرد، اما بازوی رباتیک اتاقک اصلی به طول 10 متر برای تغییر موقعیت ونتیان به درگاه جانبی در ماه‌های آینده استفاده خواهد شد. در اوایل زمستان سال گذشته، چین مانورهای لازم را با استفاده از تیانژو 3 آزمایش کرد، که فضاپیمایی باری است که تدارکات را برای پشتیبانی از ماموریت خدمه قبلی به ایستگاه فضایی رسانده بود. این فضاپیما چند روز پیش از ایستگاه فضایی جدا شد تا راه را برای ورود ونتیان باز کند.

اتاقک ونتیان همچنین داری بازوی رباتیکی به طول (5 متر) است که می‌تواند مستقل عمل کند یا با بازوی برادر بزرگتر خود تیان‌هه ارتباط برقرار کند.

چین پروژه ایستگاه فضایی خود را در سال 1371 آغاز کرد و طرحی را برای توسعه توانایی پرتاب فضانوردان به فضا، آزمایش پشتیبانی از حیات در آزمایشگاه‌های فضایی کوچک و ساخت موشک‌های جدید و بزرگ با قابلیت پرتاب اتاقک‌هایی مانند تیان‌هه و ونتیان 22000 کیلوگرمی آغاز کرد.

این کشور قصد دارد ایستگاه فضایی تیانگونگ را برای حداقل یک دهه به طور دائمی نگه دارد و هر خدمه از سه فضانورد شش ماه را در این ایستگاه بگذرانند. چین همچنین گفته است که به فضانوردان خارجی و حتی گردشگران فضایی اجازه می‌دهد در آینده از این ایستگاه مداری بازدید کنند و در عین حال میزبانی از آزمایش‌های بین‌المللی را نیز خواهد داشت که اولین مورد قبلاً انتخاب شده است.

این ایستگاه فضایی همچنین از تلسکوپ فضایی پیمایشی قدرتمندی به نام ژونتیان پشتیبانی می‌کند که چین قصد دارد در سال 1402 پرتاب کند.

درباره ی علی آزادگان

ستاره‌شناس آماتور، معلم نجوم، فیزیک‌دان، نویسنده و مترجم، عکاس و دانشجوی دکتری تخصصی اپتیک

مطلب پیشنهادی

تیانژو تیانهه

پرتاب فضانوردها و اتصال به ایستگاه فضایی تیانهه چین

ایستگاه فضایی جدید چین به نام تیانهه در شرف دیدار اولین بازدیدکنندگان انسانی خود است. …

دیدگاهتان را بنویسید