ناپدید شدن مرموز ستاره عظیم

ستاره عظیم که ۲.۵ میلیون بار درخشان‌تر از خورشید است، به طوری مرموز از آسمان ناپدید شده است. احتمال دارد این ستاره به سیاهچاله‌ای فرو رمبیده باشد.

ناپدید مرموز ستاره عظیم
تصویر تزئینی از اولین سیاه‌چاله‌ای که بشر موفق به تصویربرداری از آن شده.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ایندپندنت (اصلاح و ویرایش از اورانوس)، یکی از بزرگترین ستاره‌های جهان به طور مرموزی از نظرها ناپدید شده است.

این ستاره در فاصله ۷۵ میلیون سال نوری زمین در کهکشان کوتوله کینمن (Kinman Dwarf Galaxy) قرار داشت اما اکنون دیگر قابل مشاهد نیست و محققان دلیل آن را نمی دانند.

هنگامیکه  محققان سعی کردند با رصد این ستاره درباره چگونگی مرگ ستاره‌های عظیم اطلاعاتی به دست بیاورند، متوجه ناپدید شدن مرموز آن شدند. بین ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۱ میلادی تحقیقات وسیعی روی این ستاره انجام شده و مشاهدات نشان داد که در اواخر عمر خود به سر می‌برد، به همین دلیل ستاره مذکور هدفی ایده‌آل برای پژوهشی جدید به حساب می‌آمد.

آندرو آلن محقق  کالج ترینیتی دوبلین و محقق ارشد تحقیق دراین‌باره می‌گوید: از ناپدید شدن ستاره بسیار تعجب کردیم. ممکن است ستاره درخشندگی خود را از دست داده باشد و گرد وغبار آن را از نظر پوشانده است.

اما گزینه غیرمعمول‌تر این است که ستاره بدون انفجار و تبدیل شدن به ابرنواختر، خاموش شده و به سیاهچاله رمبیده است.

آلن در این باره می‌افزاید: اگر این امر صحیح باشد، این نخستین فرآیند رصد مستقیم ستاره عظیمی است که حیات آن بدون انفجار و به این شیوه پایان می‌یابد. چنین کشفی درک انسان از چگونگی مرگ ستارگان را تغییر می‌دهد.

کهکشان کوتوله کینمن در صورت فلکی دلو قرار دارد. این کهکشان به اندازه‌ای از زمین دور است که ستاره شناسان نمی‌توانند ستارگانش را به طور دقیق ببینند. در عوض آنها نشانه‌هایی خاص از هر ستاره را رصد می‌کنند. یکی از نشانه ها این بود که این ستاره درخشان که ۲.۵ میلیون بار درخشان‌تر از خورشید بود.

هنگامیکه محققان در سال ۲۰۱۹ میلادی این کهکشان را رصد کردند نه نشانی از ستاره و نه ابرنواختر (علامتی از مرگ ستاره) وجود نداشت. در عوض این شی آسمانی ناپدید شده بود.

محققان برای رصد دقیق تر، برخی از ابزارهای  تلسکوپ VLT در رصدخانه جنوب اروپا آن را رصد کردند. اما با وجود ماه ها کار و تلاش نتوانستند نشانی از ستاره بیابند.

 

منبع

درباره ی علی آزادگان

ستاره‌شناس آماتور، معلم نجوم، فیزیک‌دان، نویسنده و مترجم، عکاس و دانشجوی دکتری تخصصی اپتیک

مطلب پیشنهادی

سیاهچاله ساکت ابر ماژلان بزرگ

کشف سیاهچاله ساکت درست خارج از کهکشان راه شیری

وقتی ستاره‌ای پرجرم بمیرد چه اتفاقی می‌افتد؟ دانش متعارف (و شواهد رصدی) می‌گوید که فرو …

دیدگاهتان را بنویسید