احتمال حیات در زیر سطح مریخ

شواهد وجود محیطی مرطوب در مریخ باستان در حال زیاد شدن است که سوال در مورد زندگی در چنین محیطی را برمی‌انگیزد. نظریه‌هایی درباره احتمال حیات در زیر سطح مریخ وجود دارد که توسط ماموریت اگزومارس بررسی خواهد شد.

به گزارش اورانوس و به نقل از تک‌اکسپلوریست، بااینکه تاکنون اثری از زندگی بر روی سطح مریخ شناسایی نشده است اما در مطالعه­ی اخیر دیمیترا آتری (Dimitra Atri) دانشمند و اخترفیزیکدان در مرکز علوم فضایی دانشگاه نیویورک ابوظبی (NYU Abu Dhabi) دریافته است که شرایط زیر سطح مریخ می‌تواند بطور بالقوه از حیات پشتیبانی کند.



مطالعات آتری توانایی زیست‌شناختی تحت تاثیر پرتوهای کیهانی کهکشانی و عدم تعادل شیمیایی ناشی از تابش را در محیط زیر سطحی مریخ مورد بررسی قرار داده است.

تاکنون زیر سطح مریخ که اثرات آب در آن وجود دارد و محیط ملایم­تری است، مورد کاوش قرار نگرفته است. به عقیده­ی آتری بمباران مداوم اشعه­ی کیهانی (GCRs) که قابلیت نفوذ به زیر سطح را دارد ممکن است انرژی مورد نیاز فعالیت­های ارگانیکی را فراهم کند.

آتری در تحقیقات خود از مدل­های عددی، داده­های ماموریت­های فضایی و مطالعات اکوسیستم­ غارهای عمیق بر روی زمین استفاده کرد تا مکانیزمی برای زندگی محتمل در مریخ در صورت وجود، پیشنهاد دهد که می‌تواند موجب بقا و شناسایی توسط ماموریت اگزومارس (2022) توسط آژانس فضایی اروپا و Roscosmos شود.

آتری فرض می‌کند نفوذ چند متری تابش کیهانی کهکشانی در زیر سطح موجب واکنش­های شیمیایی می­شود که در صورت وجود زندگی، برای انرژی متابولیکی مورد استفاده قرار بگیرد. و با استفاده از مکانیسم­های مشاهده شده در محیط‌های شیمیایی و پرتوی در زمین، میزبان ارگانیسم­های حیات باشد.

آتری گفت: فکر کردن به امکان بقای زندگی در چنین محیط ناملایمی در حدود 2متر زیر سطح مریخ، بسیار هیجان انگیز است.زمانی که کاوشگر روزالین فرانکلین توسط ماموریت اگزومارس (ESA and Roscosmos) مجهز به مته­ی زیرسطحی در 2022 پرتاب شد، برای شناسایی زندگی میکروبیِ موجود بسیار مناسب خواهد بود و امیدوارم دیدگاه و بینش مهمی را ارايه دهد.

 

منبع

درباره ی سلدا صالحيان

منجم آماتور

مطلب پیشنهادی

اثر امواج روی سطح مریخ

ثبت تصاویری از امواج باستانی حک شده در دامنه کوهی در مریخ

مریخ‌نورد کنجکاوی ناسا از صخره‌هایی که امواج کوچکی از دریاچه‌ی باستانی مریخ بر روی آنها …

دیدگاهتان را بنویسید