نمایی از جو فراسیاره نپتون داغ LTT 9779b

گروهی از اخترشناسان دانشگاه کانزاس آمریکا با استفاده از داده‌های تلسکوپ‌های فضایی تس و اسپیتزر ناسا اطلاعاتی درباره جو نوعی فراسیاره غیرمعمول به نام LTT 9779b که نپتون داغ نیز نامیده می‌شود ارائه دادند.

نپتون داغ
تصویری خیالی از نپتون داغ با دمای روز 2000 کلوین و دمای 1000 کلوین در شب.

به گزارش اورانوس و به نقل از ایسنا، برای اولین بار، ستاره‌شناسان مشخصات جوی طیفی هر سیاره‌ای را که توسط تس کشف شده است را شرح دادند. آنها نوری که از این سیاره (که نباید وجود می‌داشت) خارج می‌شود را اندازه‌گیری کردند. LTT 9779b سیاره‌ای فوق العاده عجیب است. سیاره مذکور آنقدر در فاصله نزدیک به ستاره خود می‌چرخد که هر سال آن فقط ۱۹ ساعت طول می‌کشد و تابش ستاره‌ای سیاره را تا ۱۷۲۷ درجه سانتیگراد گرم می‌کند.

جو نپتون داغ LTT 9779b می‌توانست کاملاً تبخیر شود با این حال تلسکوپ اسپیتزر از طریق نور مادون قرمز که سیاره ساطع می‌کند جزییات جو آن را به دانشمندان نشان داده است. علاوه بر این، این سیاره سطح جامدی ندارد و حتی از عطارد در منظومه شمسی ما نیز گرمتر است. این سیاره که سال گذشته کشف شد، در حال تبدیل شدن به یکی از اولین سیارات به اندازه نپتون است که توسط ماموریت شکار سیاره تمام آسمان ناسا و توسط تلسکوپ فضایی تس پیدا شده است.

جو نپتون داغ
تصویری خیالی از نپتون داغ LTT 9779b با مقیاسی نزدیک به واقعیت. دنباله مواد خروجی از سیاره فرضی اما محتمل است.

محققان این مطالعه اندازه گیری کردند که چگونه این سیاره هنگام چرخش ۳۶۰ درجه بر روی محور خود، نور مادون قرمز بسیاری را ساطع می‌کند.یان کراسفیلد استادیار فیزیک و نجوم و نویسنده اصلی مقاله گفت: ما مشاهده کردیم که این سیاره بیشتر نور مادون قرمز خود را زمانی که ستاره آن مستقیماً بالای سر آن قرار گرفته است ساطع می‌کند.

نیکولاس کووان دیگر محقق این مطالعه گفت: این سیاره بسیار خنک‌تر از آنچه انتظار داشتیم، است که این موضوع نشان می‌دهد این سیاره منعکس کننده بسیاری از نور ستاره‌ای که به آن تابش می‌کند است. این امر نیز به به دلیل ابرهای بخش روز سیاره است.

این سیاره همچنین گرمای زیادی را به قسمت شب خود منتقل نمی‌کند و علت آن نیز این است که نور ستاره‌ای که جذب می‌شود به احتمال زیاد در جو جذب می‌شود که از آنجا نیز انرژی به سرعت به فضا تابانده می‌شود.

کراسفیلد افزود: این نتایج تنها یک قدم مهم در جهت بررسی مرحله جدیدی از اکتشافات سیاره‌ای است. نمی‌گویم که اکنون همه چیز در مورد این سیاره را می‌دانیم، اما به اندازه کافی اندازه گیری کرده‌ایم تا اطلاعات کافی درباره آن بدست آوریم و این یک موضوع مثمر ثمر برای انجام مطالعات آینده خواهد بود. در آینده مشاهده دقیق‌تر آن با کمک تلسکوپ فضایی جیمز وب انجام خواهد شد. آنچه اندازه گیری‌های ما تاکنون نشان داده است، همان چیزی است که ما از آن به عنوان ویژگیهای جذب طیفی یاد می‌کنیم و طیف آن نشانگر مونوکسیدکربن و یا دی اکسیدکربن موجود در جو است.

اگرچه LTT 9779b برای مهاجرت انسان یا هر شکل حیات شناخته شده دیگری مناسب نیست، اما ارزیابی جو آن باعث درک بهتر تکنیک‌هایی می‌شود که روزی می‌توان از آنها برای یافتن سیارات مناسب‌تر برای زندگی استفاده کرد. برای درک بهتر LTT 9779b نپتون‌های داغ مشابه که هنوز کشف نشده است، کار زیادی باقی مانده است. می‌خواهیم مشاهده آن را با سایر تلسکوپ‌ها ادامه دهیم تا بتوانیم به سوالات بیشتری پاسخ دهیم.

برن بنک محقق این مطالعه از دانشگاه مونترال گفت: در جو این سیاره مونوکسیدکربن را شناسایی کردیم و دریافتیم بخش روزهای آن بسیار گرم است، در حالی که گرمای بسیار کمی به سمت شب منتقل می‌شود. هر دو یافته باعث می‌شود LTT 9779b سیگنالی قدرتمند برای مشاهده باشد و این سیاره را به هدفی بسیار جذاب برای مشاهده با جیمزوب تبدیل می‌کند.

یافته‌های مربوط به سیاره LTT 9779b در مجله Astrophysical Journal Letters منتشر شده است.

منبع