چئوپس؛ تلسکوپ فضایی جدید

چئوپس جدیدترین تلسکوپ سیاره‌یاب سازمان فضایی اروپا پس از سه ماه حضور در مدار، انتظارات را بسیار افزایش داده. این تلسکوپ فضایی که از حدود نیمه اردیبهشت شروع به فعالیت کرده از هم اکنون با رصد فراسیارات شناخته شده موجب امیدواری دانشمندان شده.

آزمایش تلسکوپ فضایی چئوپس

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دیجیتال ترندز(اصلاح و ویرایش از اورانوس)، این تلسکوپ در آذرماه 1398 به مدار زمین پرتاب شد و در بهمن 1398 نخستین تصویر از ستاره‌ای دوردست را رصد کرد. مرحله بعد آماده سازی این تلسکوپ برای آغاز مشاهدات علمی بود تا تضمین شود قابلیت‌های تصویربرداری آن فعال است. برای این منظور قرار شد تلسکوپ هدف شناخته شده‌ای را عکاسی کند.

کیت ایزاک یکی از محققان این پروژه در سازمان فضایی اروپا می‌گوید: برای بررسی عملکرد تلسکوپ فضایی چئوپس ما باید نخست ستارگانی را رصد می‌کردیم که ویژگی‌های آنان شناخته شده است.

نتیجه این آزمایش بهتر از انتظارات بود و تلسکوپ توانست به سطح دقت بالایی دست یابد. پس از آن تلسکوپ توانست برای نخستین بار فراسیاره‌ای رصد کند.

سیاره‌ای که چئوپس رصد کرده در منظومه HD۹۳۳۹۶ قرار دارد. منظومه مذکور نیز در صورت فلکی سکستانت در فاصله ۳۲۰ سال نوری زمین واقع شده است.

سیاره مذکور KELT-۱۱b نام دارد و ۳ بار از خورشید بزرگ‌تر است. اما حجم آن یک پنجم مشتری است. چگالی این سیاره به اندازه‌ای اندک است که می‌تواند روی آب شناور بماند.

این سیاره نخستین بار در سال ۲۰۱۶ میلادی رصد شد و به دلیل اندازه بزرگش انتخاب شد تا تلسکوپ چئوپس آن را رصد کند.

 

منبع: سای‌تک‌دیلی

درباره ی علی آزادگان

ستاره‌شناس آماتور، معلم نجوم، فیزیک‌دان، نویسنده و مترجم، عکاس و دانشجوی دکتری تخصصی اپتیک

مطلب پیشنهادی

تصویر تلسکوپ فضایی جیمز وب از نپتون

جیمز وب واضح‌ترین تصویر از حلقه‌های نپتون از زمان وویجر ۲ را گرفته است

جیمز وب جدیدترین و بزرگترین تلسکوپ فضایی ناسا اخیراً دورترین سیاره منظومه شمسی نپتون را …

دیدگاهتان را بنویسید