تغییر نام ؛ تلسکوپ فضایی رومن

ناسا تلسکوپ فضایی WFIRST ( Wide Field Infrared Survey Telescope) را به افتخار نانسی گریس رومن ستاره‌شناس فقید به تلسکوپ فضایی رومن تغییر نام داد.

تلسکوپ فضایی رومن

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس (اصلاح و ویرایش از اورانوس)، ناسا تلسکوپ نقشه‌برداری میدان باز فروسرخ یا WFIRST را به افتخار نانسی گریس رومن (Nancy Grace Roman) که مادرِ هابل هم نامیده می‌شود تغییر نام داد.

تلسکوپ WFIRST که پرچمدار تلسکوپ‌های فضایی است، برای پرتاب در سال 1404 برنامه‌ریزی شده.

این تلسکوپ نه‌ تنها به جستجوی فراسیارات دور و کوچک خواهد پرداخت، بلکه گسترده‌ای از انواع اجرام کیهانی مانند کوتوله‌های قهوه‌ای و سیاه‌چاله‌ها را نیز کاوش خواهد کرد.

قرار است تلسکوپ نقشه‌برداری میدان باز فروسرخ نواحی ۱۰۰ برابر بزرگ‌تر از تلسکوپ هابل ناسا را مشاهده و رصد کند. از این‌ رو این تلسکوپ قادر خواهد بود سیگنال‌های مادون قرمز ضعیف از سراسر کیهان را کشف کند.

ناسا اسم این تلسکوپ را به تلسکوپ فضایی نانسی گریس رومن یا به اختصار تلسکوپ فضایی رومن (Roman Space Telescope) تغییر نام داده است.

این تلسکوپ فضایی به پاسخ بزرگترین سوال کیهان‌شناسی خواهد پرداخت، چرا عالم با آهنگی شتابدار انبساط پیدا می‌کند.

تلسکوپ رومن ۲.۴ متر آینه اولیه دارد و قادر خواهد بود تصاویری از فضای عمیق با همان وضوح تلسکوپ هابل ثبت کند اما میدان دید این تلسکوپ ۱۰۰ برابر گسترده‌تر است و می‌تواند تصویربرداری‌های بیشتری از آسمان در زمانی کوتاه‌تر انجام دهد.

 

نانسی گریس رومن

رومن، نخستین زنی بود که موفق شد به سمتی مدیریتی در ناسا برسد. او در سال 1328، مدرک دکتری ستاره‌شناسی خود را از دانشگاه شیکاگو دریافت کرد و در سال 1339 به سمت ریاست ستاره‌شناسی در اداره علوم فضایی ناسا رسید و این سمت را به مدت ۲۰ سال حفظ کرد. رومن در سال 1358 سال‌ها پیش از زمانی‌ که حتی پروژه ساخت WFIRST پیشنهاد شود، بازنشسته شد.

نانسی گریس رومن در کنار ماکت تلسکوپ فضایی هابل

او در برنامه‌های قابل‌ توجهی از جمله ماموریت تلسکوپ فضایی کاوشگر زمینه کیهان یا کوبی (COBE) و تلسکوپ فضایی هابل (Hubble Space Telescope) شرکت داشت.

جیم برایدنستاین مدیر ناسا در بیانیه‌ای گفت: به خاطر رهبری و دید نانسی رومن بود که ناسا توانست در حوزه اخترفیزیک پیشگام شود و تلسکوپ هابل را به عنوان قدرتمندترین و پربارترین تلسکوپ فضایی جهان به فضا ارسال کند.

وی ادامه داد، برای نامگذاری تلسکوپ WFIRST هیچ نامی بهتر از نام رومن، به ذهنم نمی‌رسد.

این زن دانشمند در نهایت در سال 1397 در سن ۹۵ سالگی درگذشت.

 

منبع

درباره ی علی آزادگان

ستاره‌شناس آماتور، معلم نجوم، فیزیک‌دان، نویسنده و مترجم، عکاس و دانشجوی دکتری تخصصی اپتیک

مطلب پیشنهادی

تصویر تلسکوپ فضایی جیمز وب از نپتون

جیمز وب واضح‌ترین تصویر از حلقه‌های نپتون از زمان وویجر ۲ را گرفته است

جیمز وب جدیدترین و بزرگترین تلسکوپ فضایی ناسا اخیراً دورترین سیاره منظومه شمسی نپتون را …

دیدگاهتان را بنویسید