برخورد نزدیک سیارک با ماهواره زمین‌آهنگ

برخورد نزدیک سیارک کوچکی با چند ماهواره مخابراتی که در حال حرکت در مدار زمین بودند، خبر ساز شد. این سیارک قطری حدود 4 تا 8 متر داشت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیواطلس (اصلاح و ویرایش از اورانوس)، سیارک یادشده که در فاصله ۳۵ هزار کیلومتری از زمین در حال حرکت بوده، چهار تا هشت متر قطر دارد و از فاصله کمی از چند ماهواره مخابراتی زمین آهنگ عبور کرده است. نزدیک ترین ماهواره‌ای که این سیارک از کنار آن عبور کرده در فاصله ۱۲۰۰ کیلومتری از آن قرار داشته است. این گذر در ساعت 23:19 روز سه‌شنبه 9 اردیبهشت رخ داده و نزدیکترین عبور جسمی فضایی از کنار زمین بوده.

برخورد نزدیک سیارک با ماهواره ، مسیر عبور سیارک از کنار زمین
مسیر عبور سیارک از کنار زمین

البته در فاصله 35000 کیلومتری از سطح زمین جو وجود ندارد و عبور این سیارک اثر مرئی برای رصد با چشم غیر مسلح به جا نمی‌گذارد. حتی اگر این جرم وارد جو می‌شد، به احتمال زیاد در جو کاملا سوخته و چیزی از آن به جا نمی‌ماند.

باید توجه داشت که اگر چه سیارک یادشده با کره زمین برخورد نکرده، اما ستاره شناسان هشدار می‌دهند که عبور اجرام آسمانی از فاصله نزدیکی از کره زمین می‌تواند خطرات و تبعاتی برای سیاره خاکی داشته باشد. یکی از این تبعات ناشی از اختلال در عملکرد ماهواره‌های مخابراتی و ارتباطی است که دسترسی به اینترنت و استفاده از تلفن همراه و ثابت را بر روی زمین دشوار می‌سازد.

همچنین با نزدیک شدن سیارک‌ها به ماهواره‌ها باید به دقت تغییراتی در مدار حرکت آنها ایجاد شود تا از برخورد احتمالی و خسارات بی سابقه جلوگیری شود. محققان آژانس فضایی اروپا می‌گویند سیارک 2020HS7 یکی از ۵۰ شیء فضایی است که از فاصله بسیار نزدیکی از کره زمین عبور کرده است.

منبع

درباره ی علی آزادگان

ستاره‌شناس آماتور، معلم نجوم، فیزیک‌دان، نویسنده و مترجم، عکاس و دانشجوی دکتری تخصصی اپتیک

مطلب پیشنهادی

سیارک چهارتایی الکترا

کشف اولین سیارک چهارتایی

ستاره شناسان اولین منظومه سیارکی چهارتایی را در منظومه شمسی کشف کردند. به گزارش اورانوس …

دیدگاهتان را بنویسید