تلسکوپ فضایی جیمز وب کامل باز شد

تلسکوپ فضایی جیمز وب که بزرگترین تلسکوپ فضایی است که تاکنون ساخته شده به طور کامل آینه‌ی غول‌پیکر خود را باز کرد تا به رصد اعماق کیهان بپردازد.

مراحل باز شدن تلسکوپ فضایی جیمز وب

به گزارش اورانوس و به نقل از ایسنا از اسپیس، تلسکوپ فضایی جیمز وب به طور کامل مستقر شده است و اکنون ستاره‌شناسان و علاقمندان این تلسکوپ در سراسر جهان می‌توانند نفس راحتی بکشند.

رصدخانه ۱۰ میلیارد دلاری ناسا، در روز ۱۸ دی دومین بال آینه اصلی خود را باز کرده و این سازه را تکمیل کرد و پایان مرحله‌ی استقرار طولانی، پرخطر و فوق‌ پیچیده‌ای را رقم زد.

آخرین قطعه از آینه قبل از ساعت ۱۹:۰۰ به وقت استاندارد ایران در جای خود قرار گرفت و با گذشت کمتر از سه ساعت در ساعت ۲۱:۴۷ این آینه سرجای خود محکم شد و صدای تشویق و شادی مرکز کنترل ماموریت در بالتیمور را فرا گرفت.

این تلسکوپ فضایی در روز ۴ دی به فضا پرتاب شد.

میشل تالر، اخترفیزیکدان ناسا که مجری پخش زنده استقرار آینه وب بود گفت: من با دیدن استقرار کامل آینه وب درخششی در قلبم احساس می‌کنم. اندازه این آینه برای تلسکوپ فضایی جیمز وب و بشریت فرصتی فراهم می‌کند تا جهان را آن گونه که ۱۰۰ میلیون سال پس از مه‌بانگ بوده است تماشا کنند.

وب به گونه‌ای طراحی شده است که می‌تواند عالم را در نور فروسرخ رصد کند. امواج فروسرخ طول موج‌هایی هستند که ما آن‌ها را به صورت گرما احساس می‌کنیم و بنابراین ابزارهای وب باید بسیار سرد نگه داشته شوند تا بتوانند این پرتوها را دریافت کنند. وب دارای محافظ خورشیدی پنج لایه است که از آن در برابر تشعشعات خورشیدی و گرما محافظت می‌کند.

از آنجا که آینه‌ها و محافظ خورشیدی وب بسیار بزرگ هستند امکان ارسال این تلسکوپ به صورت یکپارچه به فضا وجود نداشت بنابراین این تلسکوپ فضایی پیشرفته به صورت تا شده درون کپسول محافظتی قرار گرفت و سوار بر موشک آریان ۵ به فضا پرتاب شد.

یکی از قطعات قابل توجه این تلسکوپ آینه اصلی آن است. قطر این آینه ۶.۵ متر و سطح گردآوری نور آن ۲۵ متر مربع است. این آینه ساختاری بزرگ شبیه به کندوی عسل دارد که از ۱۸ بخش شش ضلعی تشکیل شده است. قطر هر یک از بخش‌های این آینه ۱.۳۲ متر است و هر یک در زمین ۲۰ کیلوگرم وزن دارند. لایه‌ای از طلا به وزن ۴۸.۲۵ گرم یا ۱.۷ اونس با ضخامت ۱۰۰ نانومتر این آینه را پوشانده است. چنین پوششی بهترین بازتاب پرتوهای فروسرخ را دارد و برای رسیدن به بهترین بازدهی از طلا استفاده شده است. گفته می‌شود تلسکوپ جیمز وب قادر به بازتاب کردن ۹۸ درصد پرتوها است و این به دلیل پوشش طلای آن است.

آینه اصلی وب یک ستون اصلی و دو بال جانبی دارد. بال‌های جانبی‌ آن به صورت تا شده به فضا فرستاده شدند و در فضا باز شدند. ابتدا بال سمت چپ این تلسکوپ باز شد و روز گذشته با باز شدن بال سمت راست استقرار آینه اصلی تلسکوپ جیمز وب به پایان رسید.

مایک منزل مهندس سیستم‌های ماموریت وب از مرکز فضایی گادرد ناسا در ویدئویی گفت: تلسکوپ وب ۵۰ مرحله استقرار اصلی و ۱۷۸ مکانیسم برای راه‌اندازی این ۵۰ بخش دارد.

مدیر عملیات ماموریت وب پس از استقرار آینه به گروه خود گفت: ‌۱۷۸ از ۱۷۸ تکمیل. تبریک می‌گویم.

تمامی این مراحل در حالی انجام شد که وب به سمت مقصد نهایی خود یعنی مدار لاگرانژ ۲ در فاصله‌ی ۱.۵ میلیون کیلومتری از سطح زمین در حرکت است.

انتظار می‌رود حدود ۲۹ روز پس از پرتاب یعنی در روز 3 بهمن، وب برای بار سوم و آخرین بار پیشران خود را روشن کند و در مدار مورد نظر قرار بگیرد. اگرچه در این زمان وب آماده ارسال داده نخواهد بود و پیش از ارسال اولین تصاویر تجهیزات آن باید کالیبره شود این فرآیند پنج تا شش ماه به طول خواهد انجامید.

رصدهای وب اوایل یا اواسط تیر ماه 1401 آغاز می‌شود.

تلسکوپ فضایی جیمز وب که 15 روز از پرتابش می‌گذرد، در حال حاضر ۷۵ درصد از مسیر را پیموده است.

درباره ی علی آزادگان

ستاره‌شناس آماتور، معلم نجوم، فیزیک‌دان، نویسنده و مترجم، عکاس و دانشجوی دکتری تخصصی اپتیک

مطلب پیشنهادی

سیاره پروکسیما بی

آیا زمان ارایه تعریف جدیدی از “سکونت‌پذیر” فرا رسیده است؟

وقتی سعی می‌کنید چیز جدیدی را بیآموزید، همه چیز از ساده به پیچیده تغییر می‌کند. …

دیدگاهتان را بنویسید