چین ایستگاه فضایی می‌سازد

آژانس فضایی چین در حال ساخت ایستگاه فضایی کاملاً جدیدی است و برنامه بلندپروازانه آنها این است که طی تنها دو سال ۱۱ پرتاب برنامه‌ریزی شده انجام دهند.

ایستگاه فضایی چین

به گزارش ایسنا و به نقل از یونیورس تودی (اصلاح و ویرایش از اورانوس)، پس از اتمام این کار، ایستگاه فضایی ۶۶ تنی می‌تواند به مدت شش ماه میزبان سه فضانورد باشد و ۱۰ سال در مدار بماند. ایستگاه فضایی جدید که قرار است در سال 1402 برای فعالیت فضایی افتتاح شود دارای سه ماژول خواهد بود: فضایی اصلی برای سکونت و دو ماژول برای انجام آزمایشات درباره همه چیز از فناوری‌های فضایی گرفته تا زیست‌شناسی در بی‌وزنی را شامل می‌شود.

اگر همه چیز طبق برنامه‌ریزی پیش برود، اولین ماژول ایستگاه فضایی چین در زمستان سال 1401 سوار بر موشک لانگ مارچ ۵ بی پرتاب خواهد شد. ماژول‌های دیگر نیز همراه با تجهیزات و چند خدمه پرتاب خواهند شد. آژانس فضایی چینی در این باره اعلام کرد قصد دارد فضانوردان خود را تیر ماه امسال انتخاب کند. مطابق اظهارات اخیر این آژانس فضایی، انتخاب فضانوردان برای اولین بار شامل افراد دارای سوابق علمی و مهندسی است و انتخاب آنها فقط نیروهای نظامی نیروی هوایی ارتش نخواهد بود.

علاوه بر ایستگاه فضایی جدید و جالب، چینی‌ها قصد دارند تلسکوپی جدید با نام Xuntian را نیز پرتاب کنند. این تلسکوپ فضایی دارای آینه‌ای به اندازه آینه تلسکوپ فضایی هابل خواهد بود اما این آینه می‌تواند دید بسیار وسیع‌تری از آسمان ثبت کند. این تلسکوپ و ایستگاه فضایی(ارتفاع ۳۴۰-۴۵۰ کیلومتر با انحراف مداری ۴۳ درجه) هر دو در یک مدار قرار خواهند گرفت و این موضوع به این تلسکوپ اجازه می‌دهد تا به ایستگاه فضایی متصل شده و عملیات تعمیرات و به روزرسانی را انجام دهد.

 

منبع

درباره ی علی آزادگان

ستاره‌شناس آماتور، معلم نجوم، فیزیک‌دان، نویسنده و مترجم، عکاس و دانشجوی دکتری تخصصی اپتیک

مطلب پیشنهادی

فضاپیمای رفت و برگش چین

آزمایش فضاپیمای رفت و برگشتی چین

روز گذشته فضاپیمای رفت و برگشتی چین طی عملیاتی یک روزه به فضای زیر مدار …

دیدگاهتان را بنویسید