اولین پرتاب فضانورد توسط آمریکا پس از نه سال

با اعلام ناسا، زمان انجام ماموریت اعزام فضانورد به فضا از آمریکا که پس از ۹ سال انجام خواهد شد، مشخص شد.

دراگون سرنشین‌دار

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس (اصلاح و ویرایش از اورانوس)، آخرین باری که فضانوردان آمریکایی توسط فضاپیمای آمریکایی به فضا رفتند در آخرین ماموریت شاتل در سال 1390 بود و از آن سال تاکنون توسط فضاپیمای روسی “سایوز” به فضا می‌رفتند. حال به گفته ناسا برای نخستین بار از زمان آخرین ماموریت شاتل فضایی در سال 1390، فضانوردان مجددا با پرتاب موشک و فضاپیمای آمریکایی از آمریکا به فضا خواهند رفت.

ناسا قصد دارد این کار را با همکاری شرکت اسپیس ایکس انجام دهد و بنابر اعلام “جیم برایدنستاین” (Jim Bridenstine)  مدیر ناسا، این مأموریت سرنشین‌دار تحت عنوان “دمو-۲” (Demo-۲) در تاریخ۷ خرداد ماه 1399 انجام خواهد شد. تا پیش از این آمریکا ابزار مناسب و قابل اطمینانی که بتواند فضانورد به فضا ببرند نداشت.

با ماموریت سرنشین‌دار “دمو-۲”، اولین ماموریت سرنشین‌دار ناسا از خاک آمریکا پس از سال 1390 انجام خواهد شد و روز بزرگی را در تاریخ پروژه‌های فضایی آمریکا رقم خواهد زد.

در این ماموریت دو تن از فضانوردان ناسا یعنی “داگلاس جی. هارلی”(Douglas G. Hurley) و “روبرت ال. بهنکن”(Robert L. Behnken) به فضا اعزام خواهند شد.

هارلی و بهنکن طی چند ماه گذشته تمرینات مختلفی را انجام داده‌اند و تیم‌های کنترل پرواز ناسا و اسپیس ایکس در فلوریدا، تگزاس و کالیفرنیا نیز در حال شبیه‌سازی جنبه‌های مختلف این مأموریت هستند.

ناسا اعلام کرد، ماموریت “دمو-۲” در تاریخ 7 خرداد در ساعت ” ۴:۳۲ عصر به وقت زمانی شرقی” (۱:۰۲ بامداد به وقت تهران) انجام خواهد شد.

مکان پرتاب هم مرکز فضایی “کندی” ناسا در فلوریدا انتخاب شده است. مرکزی که ماموریت‌های شاتل ناسا در آنجا انجام شد.

“جیم برایدنستاین” در این رابطه در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: در تاریخ ۲۷ ماه مه دوباره فضانوردان آمریکایی سوار بر فضاپیمای آمریکایی و از خاک آمریکا به فضا خواهند رفت.

درماموریت “دمو-۲” از موشک “فالکون۹” ساخت شرکت “اسپیس ایکس” استفاده خواهد شد.

ناسا مدت زمان دقیقی برای طی این ماموریت مشخص نکرده و فقط آن را اقامتی طولانی مدت در “ایستگاه فضایی بین‌المللی” توصیف کرده است.

زمانی‌که این ماموریت به اتمام برسد، فضانوردان آن در اقیانوس اطلس فرود خواهند آمد.

گفتنی است، ایلان ماسک” رئیس اسپیس ایکس و “جیم برایدنستاین” رئیس ناسا پیش از این گفته بودند :زمانی‌ که این ماموریت انجام شود، لحظه‌ای به یادماندنی را برای پروازهای فضایی و آمریکا رقم خواهد زد.

 

منبع: اسپیس

درباره ی علی آزادگان

ستاره‌شناس آماتور، معلم نجوم، فیزیک‌دان، نویسنده و مترجم، عکاس و دانشجوی دکتری تخصصی اپتیک

مطلب پیشنهادی

لغو پرتاب

لغو پرتاب ناسا+اسپیس‌ایکس

پرتاب مشترک ناسا و اسپیس‌ایکس که بنا بود طی آن دو فضانورد آمریکایی سوار بر …

دیدگاهتان را بنویسید