اعلام همکاری مشترک چین و روسیه برای ساخت پایگاه فضایی ماه

چین و روسیه تصمیم دارند با همکاری یکدیگر مجموعه ای از واحدهای تحقیقاتی آزمایشی مشترک روی سطح ماه یا در مدار به عنوان پایگاه فضایی ماه بسازند.

چین روسیه ماه

به گزارش اورانوس و به نقل از خبرگزاری مهر، روسیه و چین تصمیم دارند با همکاری یکدیگر پایگاه فضایی مشترک روی ماه بسازند.

این درحالی است که مسکو سعی دارد قدرت فضایی خود را دوباره احیا کند و پکن نیز می‌خواهد به بلندپروازیهای فضایی خود جامه عمل بپوشاند.

روسکاموس (سازمان فضایی روسیه) در بیانیه‌ای اعلام کرد قراردادی با سازمان فضایی چین امضا کرده تا مجموعه‌ای از واحدهای تحقیقاتی آزمایشی روی سطح یا در مدار ماه بسازند.

سازمان فضایی چین اعلام کرده تمام کشورهای علاقمند و همچنین شرکای بین المللی می‌توانند در این پرژوه شرکت کنند. از سوی دیگر دیمیتری راگوزین در توئیتی نوشت از ژانگ کیجان، مدیر سازمان فضایی چین دعوت کرده تا در مراسم پرتاب نخستین ماه‌نشین مدرن روسیه به نام لونا ۲۵ در نهم مهر ماه شرکت کند. این نخستین ماه‌نشینی است که روسیه پس از سال 1355 خورشیدی به ماه می‌فرستد.

چین در طی سال 1399 موفق به پرتاب و در مدار مریخ قرار دادن تیان‌ون-1 شد. در همین سال موفق شد که بوسیله پروژه چانگئه-5 نمونههایی از خاک ماه را به زمین بیاورد. ماه‌نشین چانگئه-4 نیز همراه با ماه‌نورد یوتو قریب دو سال است که روی ماه مشغول فعالیت هستند.



جزئیات فاش شده از این پروژه بسیار جزئی است و فقط اشاره شده دو کشور برای ایجاد واحدهای تحقیقاتی همکاری می‌کنند. پیش از این نیز سازمان فضایی اروپا نسبت به همکاری با چین درباره مأموریت به ماه اظهار تمایل کرده بود.

 

منبع

درباره ی علی آزادگان

ستاره‌شناس آماتور، معلم نجوم، فیزیک‌دان، نویسنده و مترجم، عکاس و دانشجوی دکتری تخصصی اپتیک

مطلب پیشنهادی

نقشه رویت هلال شعبان 1445

وضعیت رویت هلال ماه شعبان سال 1445

وضعیت رویت هلال ماه شعبان المعظم سال 1445 هجری قمری در غروب روز شنبه بیست …

دیدگاهتان را بنویسید