فصل مشترک نجوم و سلامت روان

گروهی از دفتر توسعه نجوم اتحادیه بین‌المللی نجوم (OAD) در حال مطالعه فرصت‌هایی است که در فصل مشترک نجوم و سلامت روان به وجود می‌آیند. پروژه‌هایی آزمایشی برای اینکه مردم به بهبود سلامت روان و رفاه خود کمک کنند از نجوم استفاده می‌کنند.

ترویج نجوم

به گزارش اورانوس، دفتر توسعه نجوم در حال بررسی ارتباط بین فعالیت‌های نجومی و تغییر در منفی‌گرایی افراد مبتلا به افسردگی است، زیرا این افراد از توجه افراطی به احساسات خود، به چشم‌انداز بزرگ‌تری روی می‌آورند. دفتر توسعه نجوم همچنین در حال بررسی چگونگی تاثیر فعالیت‌های مشابه بر افراد مبتلا به فوبیا و ترس است.

به منظور قدردانی از این کار، این مقاله نجوم، سلامت روان و بحران سلامت روان آفریقای جنوبی را مورد بررسی قرار می‌دهد. نجوم عبارت است از مطالعه خورشید، ماه، ستارگان، سیارات و سایر اجرام و پدیده‌های موجود در فضا است. اگرچه مطالعه فضا ممکن است تصاویری از تلسکوپ‌های پرقدرت و سیب‌زمینی‌هایی که در مریخ رشد می‌کنند را هم به تصویر بکشد، ریشه‌های نجوم در تاریخ نژاد بشر در هم تنیده شده است.

انسان‌ها همیشه شیفته آسمان شب بوده‌اند. انسان‌ها با کنجکاوی روزافزون داستان‌هایی در مورد آسمان و ستارگان را کاوش، بررسی و تصور کرده‌اند. انسان‌ها قصه‌گو به دنیا آمده‌اند و از داستان‌سرایی برای به اشتراک گذاشتن تجربیات، دانش و هنجارهای فرهنگی استفاده کرده‌اند. این داستان‌های عامیانه، اسطوره‌ها و قصه‌ها تجربیات مشترکی را با قدرت متحد کردن مردم ایجاد کردند. آنها به سوالاتی که داشتیم پاسخ دادند و رویدادهای طبیعی را توضیح دادند.

با گذشت زمان، با تثبیت بیشتر علم، واقعیت و اسطوره از هم جدا شدند. در حالی که ارتباط با قصه‌ها و داستان‌های اساطیری آسان است، ممکن است برای برخی دشوار باشد که با مطالعه علمی آسمان شب ارتباط برقرار کنند. با این حال، بسیاری از اکتشافات و پیشرفت‌های فن‌آورانه که برای ما در زندگی روزمره مفید است، از دستگاه‌های GPS گرفته تا Wifi ، به واسطه نجوم حاصل شده.

اما گروهی از دانشمندان، پزشکان، داوطلبان و دانشگاهیان در حال کاوش‌های فراتر از پیشرفت‌های فن‌آورانه هستند. شواهد فزاینده‌ای از پتانسیل ستاره‌شناسی برای بهبود رفاه و سلامت روان افراد وجود دارد.

در حالی که ممکن است این اهداف ساده‌تر از زندگی در مریخ به نظر برسند، سلامت روان جامعه در توسعه اجتماعی نقش اساسی دارد. سلامت روان در تحقق پتانسیل انسانی، توانایی زندگی، کار موثر و کمک به جامعه موضوعی کلیدی است. در غیاب سلامت روان، تمام جنبه‌های زندگی آسیب می‌بیند. این موضوع منجر به کیفیت پایین زندگی، سطح سلامتی پایین، کاهش توانایی شناختی، کشمکش در زندگی کاری و از هم گسیختگی روابط اجتماعی می‌شود. اساساً سلامت روان یکی از موضوعات اساسی مراقبت بهداشتی و حق اساسی انسان است.

به همین دلیل است که امور ابتکاری مربوط به بهداشت روان ارتباط طبیعی با ماموریت دفتر توسعه نجوم دارد: “نجوم برای جهانی بهتر”. پروژه “نجوم برای سلامت روان” به بررسی این موضوع می‌پردازد که چگونه نجوم می‌تواند ابزاری مناسب برای بهبود سلامت روان باشد.

نجوم و سلامت روان چندین فصل مشترک دارند:

  • از حیرت‌انگیز بودن طبیعت برای جلب توجه استفاده می‌کنیم.
  • توجه‌مان را از مشکلات سلامت روان دور می‌کنیم و اجازه می‌دهیم انرژی ذهنی‌مان بازیابی شود.
  • در فعالیتی مشترک شرکت می‌کنیم و در نتیجه یکپارچگی اجتماعی، ارتباط و تعلق را تجربه می‌کنیم.
  • چیزهای بیشتری می‌آموزیم و درک خود را گسترش می‌دهیم که منجر به سوالات، علایق و ایده‌های جدید می‌شود.
  • داستان‌هایی در مورد تجربیات خود به اشتراک می‌گذاریم، کشف می‌کنیم و کاوش می‌کنیم.
  • فرصت‌هایی برایمان فراهم شده است تا دیدگاه خود را تغییر دهیم و مشکلات خود را دوباره بررسی کنیم.

متون رو به رشدی وجود دارد که به بررسی نقش طبیعت در مقابله با استرس روانی-فیزیولوژیکی می‌پردازد. یافته‌ها نشان داده که محیط‌های طبیعی، اعم از واقعی یا مجازی، تغییرات خلقی مثبت ایجاد می‌کنند، تأثیرات منفی استرس را حذف می‌کنند و احساسات مثبت را افزایش می‌دهند. این موضوع توسط نظریه بازیابی توجه کاپلان ( Attention Restoration Theory به عنوان “ART” نامیده می‌شود) تایید می‌شود. ART می‌گوید که طبیعت، “انحراف” مؤثری را روی استرسهای روانی-فیزیولوژیکی که بر افراد وارد می‌شود، فراهم می‌کند. طبیعت به افراد اجازه می‌دهد تا انرژی ذهنی خود را بازیابی کنند.

این موضوع مهلتی می‌دهد که پس از آن فرد می‌تواند به عقب برگرد و دوباره با انرژی یا دیدگاه جدید با چالش‌ها روبرو شود. برنامه‌های طبیعت‌گرا منجر به موارد زیر شد:

  • احساسات مثبت،
  • روابط سالم،
  • فعالیت بدنی،
  • مشارکت و آشنایی در جامعه،
  • نمایش مهارت‌هایی که امکان پذیرش در جامعه را فراهم می‌کند، و
  • شمول ادراکی در جامعه.

نجوم علمی طبیعت‌گرا است. از طریق ستارگان، آموزش، افسانه‌ها و داستان‌ها، رسانه‌ای برای افراد و گروه‌ها برای مشغول شدن با طبیعت، بازیابی انرژی ذهنی و ایجاد انعطاف‌پذیری است.

حالا این کار عملا چگونه انجام می‌شود؟ در دفتر توسعه نجوم پروژه‌های آزمایشی مختلفی دباره سلامت روان در آفریقای جنوبی و هم در سطح جهانی اجرا می‌شود. این پروژه‌های آزمایشی نویدبخش است. نه تنها شرکت‌کنندگان کاهش استرس و اضطراب را گزارش کرده‌اند، بلکه این پروژه‌ها منجر به مشارکت فعال و همکاری‌های مختلف با متخصصان سلامت روان شده است که در ماه‌های آینده به ثمر خواهد نشست.

پروژه‌های آزمایشی از سال 1400 در کشورهایی مانند اسپانیا و ارمنستان در حال اجرا هستند. کووید-19 بر لزوم اجرای این برنامه در آفریقای جنوبی به صورت اولویت تاکید کرد. آفریقای جنوبی دارای شکاف گسترده خدمات بهداشت روانی است و 91 درصد از جمعیت آفریقای جنوبی که نیاز به مراقبت‌های بهداشت روانی دارند، به آن دسترسی ندارند. در جامعه‌ای که نابرابری در آن بزرگ است، در کنار موانع ساختاری، منابع ضعیف خدمات بهداشت روان، مشکلات حمل و نقل و تعصب، کووید-19 تأثیر مخربی داشت. شورای تحقیقات علوم انسانی دریافت که در طول اولین قرنطینه، 33 درصد از مردم آفریقای جنوبی افسرده، 45 درصد ترسیده و 29 درصد احساس تنهایی کرده‌اند. در ماه مه 2022، کمیته مشورتی وزیران دولت آفریقای جنوبی در مورد کووید-19 یافته‌های خود را منتشر کرد و توصیه کرد که آفریقای جنوبی سیستم سلامت روان بهتر با تأکید بر خدمات سلامت روان جامعه‌محور ایجاد کند.

دفتر توسعه نجوم مداخلات عملی زیر را شناسایی کرده است:

  • رصد آسمان به عنوان فعالیتی آرامش بخش و ترمیم کننده برای افراد یا گروه‌ها.
  • خلق روایت برای جمع‌های پریشان یا پناهنده با تمرکز بر این واقعیت که، علیرغم جدایی فیزیکی، همه ما زیر یک آسمان هستیم.
  • فعالیت‌های ذهن آگاهی و مدیتیشن با تمرکز بر شگفتی آسمان شب.
  • تشویق و ایجاد ارتباط اجتماعی و شمول برای همه گروه‌های سنی از طریق فعالیت‌های گروهی بر اساس فعالیت‌های مبتنی بر هنر، به احساسات و تجارب خروجی ارائه دهید.
  • آموزش کودکان و دادن فرصت به آنها برای در نظر گرفتن آینده ای در STEM (علم، فناوری، مهندسی و ریاضیات) بدون توجه به وضعیت فعلی آنها.
  • همکاری با سازمان ها در فضای سلامت روان و رفاه برای دستیابی به گروه‌های آسیب پذیر.

درباره ی علی آزادگان

ستاره‌شناس آماتور، معلم نجوم، فیزیک‌دان، نویسنده و مترجم، عکاس و دانشجوی دکتری تخصصی اپتیک

دیدگاهتان را بنویسید