وضعیت رویت هلال ماه شوال المکرم سال ۱۴۴۲ هجری قمری در غروب روز چهارشنبه بیست و دوم اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ هجری شمسی برابر با ۲۹ ماه رمضان المبارک ۱۴۴۲ هجری قمری و مطابق با ۱۲ ماه مه (می) ۲۰۲۱ میلادی به صورت تصویر زیر است.
هلال در محدود منحنی«الف» : به راحتی با چشم عادی و غیرمسلح رویت میشود.
هلال در محدود منحنی«ب» : در صورت مناسب بودن شرایط رصدی (مکانی و جوی) با چشم غیرمسلح قابل مشاهده است.
هلال در محدود منحنی«ج» : با ابزار نوری (دوربینهای دوچشمی قوی و تلسکوپ) قابل رویت میباشد و مشاهد ان با چشم عادی، محتمل است.
هلال در محدود منحنی«د» : فقط با ابزار نوری رویت پذیر است.
وضعیت رصدی هلال
همانگونه که در نقشه دیده میشود، هلال ماه شوال المکرم ۱۴۴۲ هجری قمری در غروب روز چهارشنبه بیست و دوم اردیبهشت ماه ۱۴۰۰، در اکثر مناطق قارههای امریکای شمالی و جنوبی، افریقا، نیمه جنوبی اروپا، شبه جزیر عربستان، کشور یمن، جنوب و جنوب غربی ایران و نیمه جنوبی عراق با چشم مسلح قابل رویت است. همچنین در بیشتر مناطق امریکای شمالی، جنوبی و بخشهایی از غرب افریقا، در صورت مساعد بودن شرایط جوی، هلال با چشم غیرمسلح قابل مشاهده است. بنابراین:
* ـ اگر در تعیین اول ماه، ضابط « اشتراک در شب » مبنا قرار گیرد، در این صورت چنانچه شهادت عدول از مناطق قابل رویت [مخصوصا غـرب افریقا، برزیل و ارژانتین] اقامه شود بر رصد هلال ( خصوصا با چشم عادی )، در این فرض برای مقلدین مراجع معظمی [همچون: حضرات ایات عظام: صافی گلپایگانی، نوری همدانی و سید صادق روحانی (دامت برکاتهم) و همچنین مرحوم ایت العظمی میرزا جواد تبریزی و مرحوم ایت العظمی فاضـل لنکرانی (رضوان الله تعالی علیهما)] که قائل به چنین مبنایی هستند، روز پنجشنبه بیست و سوم اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰، اول ماه شوال المکرم سال ۱۴۴۲ هجری قمری و عید سعید فطر خواهد بود.
* ـ همچنین اگر در تعیین اول ماه، ضابط «اشتراک در بیش از نیمی از شب همراه با لزوم رویت هلال با چشم عادی» مبنا قرار گیرد، در این صورت نیز چنانچه شهادت عدول از مناطق قابل رویت [کشورهایی همچون: نیجر، مالی و سنگال که در بیش از نیمی از شب (۵۱%) با تهران اشتراک در شب دارند] اقامه شود بر رصد هلال با چشم عادی، در این فرض هم برای مقلدین حضرت ایت الله العظمی وحید خراسانی (دامت برکاته) که قائل به چنین مبنایی میباشد، روز پنجشنبه بیست و سوم اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰، اول ماه شوال المکرم خواهد بود. شایان ذکر است اگر هلال ماه در «نیامی» پایتخت کشور افریقایی نیجر و مناطق شرقی اطراف آن با چشم عادی رویت شرعی شود و این مهم، ثابت و گزارش گردد؛ در آن صورت، چنین گزارشی برای تمام مقلدین حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی (مد ظله العالی) که در هر کجای ایران ساکن باشند، کافی و اثبات کنند اول ماه و عید سعید فطر خواهد بود.
* ـ علاوه بر این، اگر «کفایت رویت هلال با دوربین و تلسکوپ در مناطق قریب الافق» ملاک تعیین اول ماه باشد، به دلیل قابل رویـت بودن هلال با چـشم مـسلح در بخشهایی از جنوب و جنوب غربی ایران، در این حالت هم برای مقلدین مراجع معظمی [همچون حضرات ایات عظام: بهجت (اعلی الله مقامه الشریف) ، محفوظی و مقام معظم رهبری (دامت برکاتهما)] که قائل به چنین مبنایی هستند، روز پنجشنبه بیست و سوم اردیبهشت، اول ماه شوال المکرم و عید سعید فطر خواهد بود، چنانکه تقویم رسمی کشور نیز بر همین اساس تنظیم شده است.
* ـ و اما اگر در تعیین اول ماه، «لزوم رویت هلال با چشم عادی در مناطق قریب الافق» مبنا قرار داده شود؛ در اینصورت چنانکه پیشتر هم اشاره شد، به دلیل غیر ممکن بودن رویت هلال با چشم عادی در ایران، عراق و کشورهای حاشیه خلیج فارس، برای اعاظمی همانند: حضرات ایات عظام: مکارم شیرازی، شبیری زنجانی، سبحانی، سیستانی، دوزدوزانی (ادام الله اظلالهم) و … و مقلدین آن بزرگواران، در خاورمیانه خصوصا ایران و عراق روز جمعه بیست و چهارم اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰ هجری شمسی، اول ماه شوال المکرم سال ۱۴۴۲ هجری قمری و عید سعید فطر خواهد بود و نگارند ناچیز، کوچکترین تردیدی در تحقق آن ندارم.
مشخصات هلال ماه شوال المکرم سال ۱۴۴۲ هجری قمری
* برخی از مشخصههای هلال ماه شـوال المکرم سال ۱۴۴۲ هجری قمری در غروب روز چهارشنبه بیست و دوم و پنجشنبه بیست و سوم اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰ هجری شمسی در افق شهر مقدس قم عبارتند از :
زمان مقارن ماه و خورشید به وقت رسمی ایران: ساعت ۲۳ و ۳۱ دقیق شامگاه سهشنبه بیست و یکم اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ مطابق با ۲۸ ماه رمضان المبارک ۱۴۴۲ و برابر با ۱۱ ماه مه ( می ) ۲۰۲۱ میلادی
لازم به ذکر است: هلال شامگاه پنجشنبه بیست و سوم اردیبهشت، بدون شک مطوق خواهد بود و چنانکه پیشتر کرارا یاداوری شد، طوقدار بودن هلال به هیچ وجه دلیل بر دو شبه بودن هلال نیست و چنین حکمی [که تطوق، دلیل بر آن باشد که شب قبل (یعنی شامگاه چهارشنبه بیست و دوم اردیبهشت)، هلال با چشم عادی قابل رویت بوده است] هیچ پایه و اساس علمی ندارد؛ چراکه شرایط و مشخصههای هلال از شبی تا شب دیگر بسیار متغیر است.
نکته: با خضوع در پیشگاه مقدس همه مراجع معظم تقلید (ادام الله اظلالهم و کثر الله امثالهم) ، جهت رعایت احترام آن اعزه، این مخلوق ناچیز به هنگام نام بردن از آن بزرگواران، از ترتیب سنی استفاده مینمایم.