بارش شهابی دلتا-دلوی

بارش شهابی دلتا-دلوی از ۱۲ تیر تا اول شهریور فعال است. اوج این بارش 6 مرداد است. البته اگر آسمان تاریکی پیدا کردید در شبهای قبل و بعد از این تاریخ هم شاید بتوانید شهاب‌های خوبی دشت کنید. این بارش شهابی بیشتر در نیم‌کره جنوبی می‌بارد اما تا میانه نیم‌کره شمالی هم می‌توان شهابهای این بارش را دید. اگر ماه در آسمان نباشد (مانند بارش امسال) می‌توان تا 20 شهاب در ساعت را در اوج بارش مشاهده کرد. این بارش شهابی با بارش شهابی معروف‌تر و پرشهاب‌تر برساوشی هم‌پوشانی دارد. بارش برساوشی از ۲۶ تیر تا ۲ شهریور فعال است و اوج آن ۲۱ مرداد است.

برای شناسایی شهابهای بارش دلتا-دلوی از برساوشی، شهابها را در خلاف جهت حرکتشان امتداد بدهید، باید به ستاره دلتا دلو در صورت فلکی دلو برسید، درغیر این صورت شهابی متعلق به بارش دیگری را دیده‌اید. البته همزمان بارشهای شهابی بسیار ضعیف دیگری هم در آسمان حضور دارند که تاثیر چشمگیری در کیفیت این بارش نخواهند داشت.

بهترین زمان برای رصد شهاب‌ها پس از نیمه‌شب است. همچنین توجه کنید که نباید توجه خود را بر کانون بارش یعنی ستاره دلتا دلو قرار دهید چون در آن منطقه کمترین شهاب‌ها را خواهید دید.

منشا شهابهای این بارش شهابی خیلی مشخص نیست. در گذشته دنباله‌دارهای مارسدن و کراخت را منشا این بارش می‌دانستند اما نظریه‌های جدید دنباله دار 96پی-ماخولز را منشا این بارش می‌دانند. این دنباله دار در پاییز 1396 به حضیض خود رسید و از عطارد هم به خورشید نزدیکتر شد. در زمستان 1401 نیز دوباره به کنار خورشید باز خواهد گشت.

درباره ی علی آزادگان

ستاره‌شناس آماتور، معلم نجوم، فیزیک‌دان، نویسنده و مترجم، عکاس و دانشجوی دکتری تخصصی اپتیک

مطلب پیشنهادی

عکاسی از بارش شهابی

عکاسی از بارش شهابی

آیا تاکنون عکاسی از بارش شهابی به ذهن‌تان رسیده؟ در این راهنما به شما خواهیم …

دیدگاهتان را بنویسید