اوج بارش شهابی برساوشی

بارش برساوشی معروفترین و پرشهاب‌ترین بارش سال است. همچنین با توجه به قرار داشتن در میانه تابستان، خروج از شهر و ساعتها در کوه و بیایان رصد کردن کار ساده‌تری است. اما امسال با توجه به اینکه با ماه شب یازدهم همزمان است، نمی‌توان انتظار مشاهده شهابهای زیادی از این بارش داشت.

بارش برساوشی همه ساله از 29 تیر تا 2 شهریور فعال است و در شب 22 مرداد به اوج می‌رسد. نرخ بارش این شهاب‌باران حدود 100 شهاب در ساعت است که برای دیدن این تعداد شهاب باید در مکانی بسیار تاریک و به دور از آلودگی نوری حضور داشت. ذرات غباری که در طی این بارش شهابی به جو زمین برخورد می‌کنند و شهابها را ایجاد می‌کنند از دنباله‌دار سوئیف-تاتل نشات می‌گیرند. این دنباله دار هر بار که به دور خورشید می‌گردد، انبوهی از ذرات غبار خود را به‌جای می‌گذارد. این بارش شهابی نیز مانند همه دیگر بارشهای شهابی دارای کانون است. کانون هر بارش شهابی نقطه‌ای از آسمان است که از دید رصدگر، همه شهابها از آن نقطه بیرون می‌آیند. در واقع اگر انتهای هر شهاب بارش برساوشی را امتداد دهید باید به کانون این بارش برسید. کانون این بارش در صورت فلکی برساوش جای دارد که نام خود را نیز به این بارش شهابی داده.

هرچند که حضور ماه 94 درصد در این شب مانع از رویت شهابهای بسیاری خواهد شد، اما حضور ماه برای افرادی که به عکاسی نجومی با مناظر زمینی علاقمند هستند فرصت خوبی می‌دهد که شاید بتوانند در عکس خود شهابهای پرنور را نیز ثبت کنند.

درباره ی علی آزادگان

ستاره‌شناس آماتور، معلم نجوم، فیزیک‌دان، نویسنده و مترجم، عکاس و دانشجوی دکتری تخصصی اپتیک

مطلب پیشنهادی

عکاسی از بارش شهابی

عکاسی از بارش شهابی

آیا تاکنون عکاسی از بارش شهابی به ذهن‌تان رسیده؟ در این راهنما به شما خواهیم …

دیدگاهتان را بنویسید