ماموریت سایک برای کاوش سیارک فلزی 16-سایک

به گزارش اورانوس و به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، ناسا در حال کار بر روی فضاپیمایی است که برای کاوش سیارک 16-سایک یکی از بزرگترین سیارکهای کمربند سیارکی است. تصور می‌شود ترکیب سیارک 16-سایک تقریبا فلزی خالص است که بسیار گرانبها خواهد بود. به گفته آژانس فضایی، یکی از اهداف ناسا برای سفر به این سیارک، مطالعه آن و دستیابی به این فلز است. این فضاپیما اخیراً آخرین مرحله طراحی خود را پشت سر گذاشته است.

سیارک 16-سایک

سیارک 16-سایک به عرض ۲۲۶ کیلومتر تقریباً یک شانزدهم قطر ماه است و بین مدار مریخ و مشتری قرار دارد؛  بر اساس اظهارات کارشناسان ارزش فلزات آن بسیار زیاد است.

طبق اعلام ناسا، فضاپیمای رباتیکی قرار است در شهریور ۱۴۰۱ پرتاب شود که اوایل سال 1405 به این سیارک می‌رسد. این آژانس در نظر دارد ویژگی‌های سیارک فلزی 16-سایک را با استفاده از ابزار‌های مختلف بر روی فضاپیما مانند تصویربردار چند طیفی، طیف سنج اشعه گاما و نوترون و دستگاه رادیویی ترسیم و مطالعه کند.

ناسا گفت: این فضاپیما از مغناطیس‌سنج برای اندازه‌گیری میدان مغناطیسی این سیارک استفاده می‌کند. تصویرگر چند طیفی تصاویری از سطح و داده‌های مربوط به ترکیب و توپوگرافی سیارک را ضبط می‌کند، طیف سنج تعبیه شده بر روی آن نیز نوترون‌ها و پرتو‌های گاما را که از سطح ساطع می‌شوند، تجزیه و تحلیل می‌کند تا ترکیب سیارک را نشان دهد.

به گفته ناسا از آنجا که امکان تشکیل هسته نزدیک زمین وجود ندارد، با کاوش سیارک سایک می‌توان به بینش ارزشمندی در مورد شکل گیری سیاره خودمان و سایر سیارات دست یافت. به نظر می‌رسد سیارک 16-سایک در هسته خود حاوی نیکل و آهن است که آن را تبدیل به سیارکی منحصربه‌فرد کرده است. دانشمندان معتقدند این سیارک هسته سیاره‌ای بوده که در اثر عاملی مانند برخورد پوسته خود را از دست داده. سیارک 16-سایک برای اولین بار در سال ۱۸۵۲  توسط ستاره‌شناسی ایتالیایی کشف شد.

این ماموریت توسط دانشگاه ایالتی آریزونا هدایت می‌شود، این در حالی است که عملیات ناوبری و مدیریت مأموریت توسط آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا انجام خواهد شد.

 

منبع

درباره ی علی آزادگان

ستاره‌شناس آماتور، معلم نجوم، فیزیک‌دان، نویسنده و مترجم، عکاس و دانشجوی دکتری تخصصی اپتیک

مطلب پیشنهادی

سیارک چهارتایی الکترا

کشف اولین سیارک چهارتایی

ستاره شناسان اولین منظومه سیارکی چهارتایی را در منظومه شمسی کشف کردند. به گزارش اورانوس …

دیدگاهتان را بنویسید