می‌خواهید به استراتوسفر سفر کنید؟ ژاپن به رقابت گردشگری بالن می‌پیوندد

شرکتی ژاپنی برای مسافرانی که مایل به پرداخت بیش از 175000 دلار برای گردشگری فضایی با بالن یک ساعت سواری در کپسول بالنی هستند که تا 25 کیلومتر بالا می‌رود، فراخوان داده است. از نظر فنی، این فاصله نزدیک به مرز فضای بیرونی نیست، اما به اندازه کافی مرتفع است که بتوان دید فضایی از زمین خمیده در زیر آسمان تیره داشت.

کپسول بالن فضایی

به گزارش اورانوس از یونیورس تودی، کیسوکه ایوایا، مدیر عامل استارت آپی به نام Iwaya Giken به خبرنگاران در توکیو گفت: «این سفر برای مردم ایمن، مقرون به صرفه و آرام است. ایده این است که گردشگری فضایی برای همه ایجاد شود.

شرکت‌های دیگر در حال برنامه‌ریزی سرمایه‌گذاری‌های مشابه گردشگری در استراتوسفر هستند. اما اگر سرمایه گذاری Iwaya به جدول زمانی اعلام شده خود پایبند باشد و در پاییز سال آینده شروع به پرواز با مشتریان کند، اولین شرکتی خواهد بود که وارد بازار می‌شود.

Iwaya Giken از سال 2012 روی این پروژه کار می‌کند و آزمایش‌هایی را در ارتفاع پایین با بالن‌های کوچکتر انجام داده است. در پروازهایی که به عنوان پروژه جهان باز شناخته می‌شود، از کپسولی دو سرنشینه تحت فشار به عرض 1.5 متر با پنجره‌هایی به همه طرف استفاده می‌شود.

این شرکت ماه گذشته روند درخواست آنلاین را باز کرد. پنج مسافر اول قرار است در آبان ماه انتخاب شوند و بسته به آب و هوا، پروازهایی از جزیره هوکایدو در شمال ژاپن در آذر ماه یا بعد از آن انجام خواهد شد.

هر مسافر به مدت دو ساعت در کنار خلبان بالن صعودی تدریجی انجام می‌دهد، حدود یک ساعت را صرف تماشای منظره می‌کند و سپس به سمت فرودتماس (تاچ داون) در دریا می‌آید.

«هزینه تجربه سفر به فضا» با احتساب مالیات، حدود 24 میلیون ین یا تقریباً 176500 دلار با نرخ ارز فعلی خواهد بود. ایوایا گیکن می گوید که مایل است کپسول T-10 Earther را به قیمت 100 میلیون ین (حدود 735000 دلار) بفروشد.

اگرچه ممکن است قیمت آن در مقایسه با سفر هوایی زیاد به نظر برسد، اما به اندازه سفر به مدار کپسول فالکون 9 اسپیس ایکس (تقریباً 55 میلیون دلار) یا سفر فضایی زیر مداری با ویرجین گالاکتیک (450000 دلار) پرهزینه نیست. برای آنچه ارزش دارد، ارتفاع مرز فضای بیرونی طبق اداره هوانوردی فدرال 50 مایل و طبق فدراسیون بین المللی فضانوردی 100 کیلومتر تعریف شده است.

بالن‌های استراتوسفریک یک ماه پیش، زمانی که بالن‌های جاسوسی چینی بر فراز ایالات متحده پرواز کردند، سرفصل اخبار را به خود اختصاص دادند، اما شرکت‌های خصوصی یک دهه است که درباره ارائه تورهای بالن در ارتفاع بالا صحبت می‌کنند.

ورلد ویو انترپرایز مستقر در آریزونا مسلماً اولین شرکتی بود که در سال 2013 مشتری جذب کرد. در حال حاضر، این شرکت بر روی توسعه “Stratolites” بدون خدمه تمرکز کرده است، اما همچنان قصد دارد مسافران را با قیمت 50000 دلار پرواز دهد، که شاید در یکی دو سال آینده شروع شود.

بنیانگذاران World View به ایجاد شرکت دیگری به نام Space Perspective مستقر در فلوریدا ادامه دادند که بلیط‌هایی را با قیمت ۱۲۵۰۰۰ دلار برای تورهای استراتوسفری که قرار است در سال ۲۰۲۵ یا دیرتر آغاز شود، می‌فروشد.

در همین حال، سه شرکت اسپانیایی – Zero 2 Infinity. EOS X Space و HALO Space برنامه‌هایی را برای اعزام مسافران به تورهای بالون استراتوسفر دنبال کرده‌اند. در جدول زمانی آنها، پروازهای تجاری در سال 2024 یا 2025 آغاز می‌شود.

درباره ی علی آزادگان

ستاره‌شناس آماتور، معلم نجوم، فیزیک‌دان، نویسنده و مترجم، عکاس و دانشجوی دکتری تخصصی اپتیک

دیدگاهتان را بنویسید