کپسول سویوز بدون خلبان بالاخره به ایستگاه فضایی بین‌المللی متصل شد

برای اولین بار فضاپیمای سویوز روسی بدون اینکه انسانی در صندلی رانندگی آن نشسته باشد به ایستگاه فضایی بین‌المللی متصل شد. سویوز MS-14 اواخر اوایل روز سه‌شنبه موفق شد که به اتاقک خدمات روسها در ایستگاه فضایی بین‌المللی متصل شود. ایستگاه فضایی در این زمان در ارتفاع 418 کیلومتری بر فراز مغولستان در حال حرکت بود.

سویوز MS-14 در برنامه‌ای آزمایشی، 31 مرداد بوسیله موشک ارتقا یافته سویوز 2.1a پرتاب شد که معمولا برای پرتاب فضاپیمای باری پروگرس استفاده می شود. روس‌کاسموس استفاده از این سیستم را از فروردین 1399 آغاز خواهد کرد.

سویوز MS-14 انسان بر عرشه خود نداشت ولی خالی هم نبود. سازمان فضایی روسیه (روس‌کاسموس) در این کپسول 658 کیلوگرم غذا و دیگر مایحتاج مورد نیاز افراد ساکن در ایستگاه فضایی را قرار داده بود. دراین‌میان ربات انسان‌نمای Skybot F-850 هم به ایستگاه فضایی رفت.

این ربات 1.8 متری بر صندلی خلبان سویوز MS-14 نشسته بود و تمام مراحل پرواز را ثبت می‌کرد تا مهندسین روس‌کاسموس بتوانند عملکرد موشک سویوز 2.1a  را بررسی کنند. روس‌ها به آزمایش این ربات در فضا ادامه خواهند تا شاید بتوان از آن در آینده برای ماموریت کاوش فضا و دیگر سیارات استفاده کنند.

اتصال امروز صبح سویوز پس از چندین روز شلوغ در ایستگاه فضایی اتفاق افتاد. پس از اولین تلاش سویوز MS-14 در روز شنبه که ناکام ماند، ساکنین ایستگاه دست به کار شدند تا راه را برای تلاش مجدد سویوز برای اتصال هموار کنند. روز شنبه سویوز در تلاشی برنامه‌ریزی شده قصد اتصال به ماجول پویسک (Poisk) داشت اما اشکال در سیستم اتصال اتوماتیک ماجول سویوز را وادار به لغو عملیات کرد.

برای خالی کردن ماجول زوزدا (Zevzda) کیهان‌نورد روسی الکساندر سورتسوف و دوفضانورد دیگر وارد کپسول سویوز MS-13 شدند تا آن را از ماجول زوزدا جدا و به صورت دستی به ماجول پویسک متصل کنند. در نهایت سویوز MS-14 در اولین ساعات سه‌شنبه به ماجول زوزدا متصل شد.

امروز کپسول باری دراگون نیز که یک ماه قبل حدود 2268 کیلوگرم بار را به ایستگاه فضایی برده بود از آن جدا شده و به زمین بازمی‌گردد.

درباره ی علی آزادگان

ستاره‌شناس آماتور، معلم نجوم، فیزیک‌دان، نویسنده و مترجم، عکاس و دانشجوی دکتری تخصصی اپتیک

دیدگاهتان را بنویسید