چین در راه مریخ؛ تیان‌ون-1

اولین ماموریت کاملا بومی چین برای کاوش مریخ پنجشنبه 2 مرداد روانه سیاره سرخ شد، تیان‌وان-1 همراه خود مدارگرد و مریخ‌نشین و مریخ‌نورد به مریخ برده.

تیان وان

به گزارش ایسنا و به نقل از سی ان بی سی(اصلاح، ویرایش و تکمیل اطلاعات از اورانوس)، چین پنجشنبه دوم مرداد 1399 ماموریت مهم مریخی به نام تیان‌ون-1 (Tianwen-1) را آغاز کرد که امیدوار است اولین فرود موفق این کشور در سیاره سرخ باشد.

این نخستین مأموریت مستقل و کاملا بومی چین پس از تلاش ناموفق چند سال پیش با روسیه برای رسیدن به مریخ است.

این پرتاب در حالی انجام شده است که ایالات متحده در حال آماده شدن برای پرتاب مریخ‌نورد پشتکار (Perseverance) است که در 9 مرداد 1399 انجام خواهد شد.

لانگ مارچ 5

ماموریت موسوم به Tianwen-1 شامل یک مریخ‌نورد، یک مریخ‌نشین و یک مدارگرد است که همگی سوار بر موشک Long March 5 از مرکز پرتاب ماهواره ونچانگ در جزیره هاینان چین با موفقیت پرتاب شدند. شرکت علم و فناوری هوافضای دولتی چین اعلام کرد که این پرتاب به مریخ موفقیت آمیز بوده و گفته است که مریخ‌نورد تیان‌وان-1 با موفقیت به مدار از پیش تعیین شده خود منتقل شده است.

تیان وان

نام این فضاپیما بیادبود شعر کلاسیک چینی تیان‌وان یا سوال‌های آسمانی گذاشته شده. وزن کل مجموعه 5000 کیلوگرم است. این مقدار 3175 کیلوگرم به مدارگرد تعلق دارد و مریخ‌نورد نیز 240 کیلوگرم است.

تیان‌وان-1 هفت ماه دیگر به مریخ می‌رسد و دو تا سه ماه نیز طول خواهد کشید تا مریخ‌نشین و مریخ‌نورد بر سطح این سیاره بنشینند.

مریخ نشین تیان وان

وقتی که کل مجموعه در مدار مریخ قرار گرفت، بخش مریخ‌نشین جدا می‌شود و به سوی سطح مریخ حرکت می‌کند. چین جزئیاتی از مراحل فرود منتشر نکرده اما اعلام کرده که فرود شامل چتر و استفاده از موشک‌های پَسران یا ترمزی خواهد بود. پس از فرود ریل‌های خروجی مریخ‌نورد باز می‌شوند و مریخ‌نورد از مریخ‌نشین خارج می‌شود.

مریخ نورد تیان وان

دانشمندان دومین اقتصاد بزرگ جهان امیدوارند که نقشه سطح‌شناسی ساختار مریخ را به واسطه این ماموریت نقشه برداری کنند، ویژگی‌های خاک مریخ و آب-یخ‌های آن را بررسی کنند، ترکیب مواد سطح آن را مورد مطالعه قرار دهند و به طور گسترده‌تر محیط این سیاره را بشناسند.

ایالات متحده آمریکا تنها کشوری است که تاکنون مریخ‌نورد را در مریخ فرود آورده و از آن بهره‌برداری کرده است. بنابراین اگر ماموریت چین موفقیت‌آمیز باشد، شاهکاری بزرگ برای این کشور خواهد بود.

چین در چند سال گذشته تأکید زیادی بر توسعه فناوری‌های فضایی داشته است. شی جینپینگ رییس‌جمهور این کشور در اوایل سال جاری از مسئولان صنعت فضایی کشور خود خواست تا چین را هر چه زودتر به قدرت بزرگ فضایی تبدیل کنند.



اما چین تاکنون برای تحقق باندپروازی‌های مریخی خود با مشکلاتی روبرو شده است. در سال 2011 تلاش شد تا مدارگردی به نام  Yinghuo-1 سوار بر فضاپیمای روسی که توسط موشکی اوکراینی پرتاب شد، روانه مریخ شود که این پرتاب در نهایت با شکست مواجه شد.

اما چین در سال های اخیر شاهد موفقیت‌های بزرگی هم بوده است. چین نخستین کشوری بود که به نیمه دور کره ماه فضاپیما فرستاد و در اوایل سال جاری نیز ماهواره نهایی را برای تکمیل سیستم ناوبری جهانی خود با نام Beidou پرتاب کرد.

ماموریت مریخی چین پس از آن انجام شده است که 29 تیر ماه امارات متحده عربی با موفقیت کاوشگر مریخی خود به نام الامل (امید) را از ژاپن پرتاب کرد.همچنین ایالات متحده هم در حال آماده شدن برای پرتاب ماموریت جدید خود به نام پشتکار به سمت مریخ است.

این تراکم پرتاب‌ها به سوی مریخ به دلیل وقوع فصل پرتاب‌های مقرون به صرفه به مریخ است. در این بازه زمانی که حدودا هر 2 سال تکرار می‌شود مریخ و زمین در کمترین فاصله قرار دارند و هزینه‌های پرتاب موشک‌ها بسیار کاهش می‌یابد. آخرین باری که در فصل پرتاب سه پرتاب رخ داد در تیر ماه 1382 بود که آژانس فضایی اروپا مارس اکسپرس را در 12 خرداد و ناسا هم روحیه و فرصت را در 16 و 19 تیر پرتاب کردند.

 

منبع

درباره ی علی آزادگان

ستاره‌شناس آماتور، معلم نجوم، فیزیک‌دان، نویسنده و مترجم، عکاس و دانشجوی دکتری تخصصی اپتیک

مطلب پیشنهادی

اولین عکس تلسکوپ فضایی جیمز وب از مریخ اسرار جو آن را آشکار می‌کند

عکس مادون قرمز از مریخ که توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب گرفته شده است، ویژگی‌های …

دیدگاهتان را بنویسید