پرواز اولین پرنده در مریخ ؛ بالگرد نبوغ پرواز کرد

بالگرد مریخی نبوغ ناسا امروز توانست بر فراز مریخ به پرواز درآید. نبوغ اولین وسیله‌ای است که در سیاره‌ی دیگری پرواز کرده و به همین دلیل ناسا آن را به لحظه‌ی پرواز برادران رایت در زمین تشبیه کرده است.

پرواز نبوغ مریخ
سایه بالگرد نبوغ بر روی سطح مریخ در حین پرواز

ماموریت بالگرد نبوغ نمایشی فناورانه و انجام پروازهای آزمایشی در جو نازک مریخ بوده است. این بالگرد هیچ ابزار علمی را حمل نمی‌کند. وزن تقریبی بالگرد نبوغ ۱.۸ کیلوگرم است و پرواز موفقیت آمیز این بالگرد کوچک، درهای منافع علمی و تجاری جدیدی را در مریخ باز می‌کند. در حالی که مریخ‌نورد پشتکار مملو از ابزار علمی است، بالگرد نبوغ به عنوان آزمایشی جداگانه و خودمختار طراحی شده است.

نبوغ برای پرواز در جو بسیار نازک مریخ که ۹۹ درصد رقیقتر از جو زمین است، بسیار سبک وزن طراحی شده است. این بالگرد کوچک دارای چهار تیغه بزرگ ساخته شده از فیبر کربن است که ۱.۲ متر طول دارند. هنگامی که تلاش برای پرواز آغاز شد، بال‌ها در جهت مخالف هم تقریباً با سرعت ۲۴۰۰ دور در دقیقه چرخیدند که بسیار سریع‌تر از سرعت چرخش بال بالگردهای زمینی است.



هوا در منطقه دهانه جیزرو؛ جایی که پشتکار در آن فرود آمده، سرد است و دمایی حدود منفی ۹۰ درجه سانتی‌گراد دارد. به همین دلیل، مقدار زیادی از قدرت نبوغ مستقیماً به وسایل گرمایشی منتقل شد تا تجهیزات را از توقف بر اثر سرمای فوق‌العاده حفظ کند.

آزمایش بالگرد نبوغ مریخ

نبوغ همچنین دوربین خاص خود را دارد. با توجه به قابلیت پیگیری کردن لحظه‌ای این ماموریت توسط ناسا، کسانی که از زمین به صورت زنده آن را تماشا می‌کنند، علاوه بر مشاهده پرواز نبوغ از دید مریخ نورد پشتکار، می‌توانند عکس‌های هوایی که توسط بالگرد منتشر می‌شود را نیز مشاهده کنند.

بالگرد نبوغ زیر پشتکار

این بالگرد کوچک از صفحات خورشیدی برای شارژ باتری لیتیوم-یون خود و برای پرواز خود استفاده کرد. این بالگرد سفر۳۸۴ میلیون کیلومتری خود به مریخ را در شکم پشتکار گذراند و در تاریخ 15 فروردین 1400 از آن جدا شد. ناسا روز بعد اعلام کرد که این بالگرد ۸۵ میلیون دلاری توانسته جدا از پشتکار اولین شب را در مریخ بگذراند و آژانس فضایی آمریکا را یک قدم به اهداف پروازشان نزدیک‌تر کرد. حال بالگرد نبوغ توانست در وسط پروازگاه ۱۰ در ۱۰ متری مریخ  قرار گیرد. بالگرد نبوغ در اولین پرواز بر فراز مریخ تنها ۳ متر و به مدت 40 ثانیه از سطح مریخ فاصله گرفت.

بالگرد نبوغ بر روی سطح مریخ از دید مریخ‌نورد پشتکار
بالگرد نبوغ بر روی سطح مریخ از دید مریخ‌نورد پشتکار

در ابتدا قرار بود پرواز تاریخی این بالگرد در تاریخ 19 فروردین انجام شود اما این عملیات آن روز انجام نشد و به روز 22 فروردین موکول شد که مجددا به تعویق افتاد. چند روز پیش هم ناسا اعلام کرد انجام اولین پرواز بالگرد مریخی نبوغ به 25 فروردین موکول شده است که باز هم این بالگرد آماده پرواز نبود و بار دیگر پرواز بالگرد نبوغ به تعویق افتاد.

نمای خیالی از پرواز نبوغ در مریخ
نمای خیالی از پرواز نبوغ در مریخ

 

منبع

درباره ی علی آزادگان

ستاره‌شناس آماتور، معلم نجوم، فیزیک‌دان، نویسنده و مترجم، عکاس و دانشجوی دکتری تخصصی اپتیک

مطلب پیشنهادی

فتوبیوریکتور

کلید پیشرفت فضایی، فتوسنتز مصنوعی است

برای سفرهای فضایی طولانی از قبیل زندگی در ماه یا سفر به مریخ ضروری است …

دیدگاهتان را بنویسید