پرتاب فضانوردها و اتصال به ایستگاه فضایی تیانهه چین

ایستگاه فضایی جدید چین به نام تیانهه در شرف دیدار اولین بازدیدکنندگان انسانی خود است. فضانوردان مأموریت شنژو-12 ساعاتی پیش سوار بر روی موشک لانگ‌مارچ اف2 زمین را به مقصد ایستگاه فضایی در حال ساخت چین ترک کردند.

تیانژو تیانهه

به گزارش اورانوس، سه فضانورد به نام‌های نی هایشنگ (Nie Haisheng)، لیو بومینگ(Liu Boming)  و تانگ هونگبو (Tang Hongbo) در این ماموریت حضور داشتند. پرتاب موفقیت آمیز موشک لانگ مارچ ساعت 5:52 بامداد به وقت تهران اتفاق افتاد.

چین این سه فضانورد را به سمت ماژول ایستگاه فضایی تیانهه (Tianhe)  فرستاد و قرار است آنها به مدت سه ماه در این ماژول ایستگاه فضایی بمانند و انواع آزمایشات و فعالیت‌های نگهداری را انجام دهند. ایستگاه فضایی تیانهه در 9 اردیبهشت گذشته به مدار پرتاب شد و یک ماه بعد نیز فضاپیمای روباتیک باری تیانژو-2 حدود 6.6 تن بار و وسایل را به ایستگاه فضایی رساند و هنوز به ایستگاه فضایی متصل است. ایستگاه فضایی تیانهه دارای چهار درگاه اتصال است.

فضانوردان ماموریت شنژو-12 شش ساعت و 32 دقیقه بعد از پرتاب به ایستگاه فضایی یانهه متصل شدند.

Tianhe یکی از سه بخش اصلی اولین ایستگاه فضایی توسعه‌یافته چین است که با ایستگاه فضایی بین‌المللی رقابت می‌کند.

ایستگاه فضایی چین حداقل ۱۰ سال در فضا خواهد ماند، در حالی که انتظار می‌رود ایستگاه فضایی بین‌المللی در سال ۲۰۳۰ به فعالیت خود پایان دهد.

چین قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ به یک قدرت اصلی فضایی تبدیل شود تا با رقبای خود از جمله ایالات متحده، روسیه و آژانس فضایی اروپا همگام شود و پیشرفته‌ترین ایستگاه فضایی را که به دور زمین می‌چرخد، ​​ایجاد کند.



چین می‌خواهد تا پایان سال بعد ایستگاه فضایی خود را کامل کند و از آن برای انجام آزمایش‌های علمی در شرایط بی‌وزنی استفاده کند. ایستگاه فضایی چین ۲۰ مایل(۳۲ کیلومتر) بالاتر از ایستگاه فضایی بین‌المللی قرار دارد. ایستگاه فضایی چین در فاصله‌ی ۲۵۰ مایلی(۴۰۲ کیلومتر) زمین قرار گرفته است.

 

منبع

درباره ی علی آزادگان

ستاره‌شناس آماتور، معلم نجوم، فیزیک‌دان، نویسنده و مترجم، عکاس و دانشجوی دکتری تخصصی اپتیک

مطلب پیشنهادی

فضاپیمای رفت و برگش چین

آزمایش فضاپیمای رفت و برگشتی چین

روز گذشته فضاپیمای رفت و برگشتی چین طی عملیاتی یک روزه به فضای زیر مدار …

دیدگاهتان را بنویسید