نمونه‌های جمع‌آوری شده از ازیریس رکس نشت می‌کند

عکس‌هایی که توسط فضاپیمای ازیریس رکس ارسال شده تایید می‌کند که مواد گردآوری شده از سطح سیارک بنو در 30 مهر ماه در سر نمونه‌بردار فضاپیما، به آهستگی در حال نشت کردن به فضا است.

نشت ازیریس رکس

به گزارش اورانوس، وقتی که بازوی نمونه‌بردار لمس و ترک فضاپیمای ازیریس رکس به سطح سیارک بنو برخورد کرد، فقط کافی بود تا گاز نیتروژن را از سر نمونه‌بردار آزاد کند تا غبار و ذرات کوچک خاک بلند شده را گردآورد. پس از انجام این روند خودکار، فضاپیما به فاصله‌ای ایمن از سیارک رفته و دانشمندان ناسا مشغول بررسی عکسهای گرفته شده می‌شوند تا از موفقیت‌آمیز بودن عملیات و جمع شدن مقدار کافی نمونه از سیارک مطمئن شوند.



نتیجه این شد که هم خبر خوب داریم و هم خبر بد. خبر خوب این است که بازوی نمونه‌بردار بی‌نقص عمل کرده و با زاویه درستی با سطح سیارک برخورد کرده و تا عمق چند سانتی‌متری نمونه برداشته.

خبر بد این است که با وجودی که دستگاه بیشتر از حداقل ماده مورد نیاز 60 گرم توانسته نمونه بردارد، اما بعضی تکه‌های بزرگتر سنگ موجب باز ماندن دریچه نمومنه‌بردار شده‌اند و مواد به آهستگی در حال نشت به فضا هستند.

نشت مواد ازیریس رکس

برای جلوگیری از نشت بیشتر مواد از ازیریس رکس ، گروه کنترل فضاپیما تصمیم گرفته‌اند که برنامه بعدی فضاپیما را تغییر بدهند تا فضاپیما هیچ حرکتی انجام ندهد. به جای اینکه برنامه اندازه‌گیری جرم نمونه‌ی برداشته شده در روز چهارشنبه اجرا شود و پیشران‌ها برای تصحیح مسیر روشن شوند، توجه گروه اکنون معطوف به منتقل کردن نمونه به کپسولی محافظی است که برای بازگشت به زمین آماده می‌شود.

بنا به گفته توماس زورباخن، بنو بسیار موجب شگفتی ما شده هرچند گاهی هم مشکلاتی بوجود آمده. او افزود، اکنون فقط باید با سرعت بیشتری نمونه‌ی جمع‌آوری شده را انبار کنیم و به زمین بیاوریم.

 

منبع

درباره ی علی آزادگان

ستاره‌شناس آماتور، معلم نجوم، فیزیک‌دان، نویسنده و مترجم، عکاس و دانشجوی دکتری تخصصی اپتیک

مطلب پیشنهادی

سیارک چهارتایی الکترا

کشف اولین سیارک چهارتایی

ستاره شناسان اولین منظومه سیارکی چهارتایی را در منظومه شمسی کشف کردند. به گزارش اورانوس …

دیدگاهتان را بنویسید