نخستین قرارداد بیمه بخش فضایی کشور

رئیس سازمان فضایی ایران از انعقاد نخستین قرارداد بیمه بخش فضایی کشور با هدف ایمن سازی پروژه های فضایی از لحاظ اقتصادی، کاهش ریسک و جبران پیامدهای مالی، خبر داد.

سازمان فضایی ایران

به گزارش خبرنگار مهر، مرتضی براری در اینستاگرام نوشت: امروزه اجرای پروژه‌های فضایی در تمام دنیا همچنان با ریسک بالایی همراه است و توسعه فعالیت‌های بیمه در حوزه فضایی با هدف ایمن کردن پروژه‌های فضایی از لحاظ اقتصادی، کاهش ریسک و جبران پیامدهای مالی در مسیر توسعه فعالیت‌های فضایی، نقش مهمی در شکل‌دهی حلقه‌های زنجیره ارزش این حوزه ایفا می‌کند.

وی ادامه داد: با تشکیل کارگروهی متشکل از بازیگران حوزه فضایی و سازمان بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران به عنوان نهاد حاکمیتی صنعت بیمه، فعالسازی صنعت بیمه در بخش فضایی در دستور کار سازمان فضایی ایران قرار گرفت و اولین قرارداد بیمه بخش فضایی کشور منعقد شد.

معاون وزیر ارتباطات افزود: توسعه کاربردها و خدمات فناوری فضایی از مهمترین اولویت‌های سازمان فضایی است و در تلاش هستیم تا با حمایت و توسعه بخش خصوصی این خدمات را در تمام حوزه‌ها مانند هواشناسی، محیط زیست، بلایای طبیعی، خدمات شهری، منابع آب و انرژی، کشاورزی و… در سراسر کشور ارائه کنیم.

وی گفت: در همین حال با توجه به اینکه تاکنون منطق اجرای پروژه هاای فضایی به صورت دوعاملی کارفرما-پیمانکار بوده است، به منظور استفاده از تجربه موفق رکن سوم یعنی مشاور در اجرا و نظارت هرچه بهتر پروژه‌های فضایی، توسعه نهادهای سه گانه کارفرما- پیمانکار- مشاور در اجرای پروژه‌های فضایی کشور در دستور کار سازمان فضایی ایران است.

براری ادامه داد: به عنوان اولین گام، تدوین الزامات و شاخص‌های ارزیابی و تعیین صلاحیت پیمانکاران و مشاوران بخش فضایی کشور با همکاری سازمان برنامه و بودجه آغاز شده و شرکت‌های خصوصی می‌توانند به ایجاد توانمندی‌ها و قابلیت‌های مربوطه بپردازند.

رئیس سازمان فضایی ایران خاطرنشان کرد: این سازمان به عنوان نهاد حاکمیتی حوزه فضایی کشور، ارتقای بهره‌وری این حوزه و در پی آن ارزیابی میزان ارتقای بهره وری سایر بخش‌های تاثیرپذیر از آن را به منظور اولویت بندی و تمرکز بر حوزه‌های مختلف بخش فضایی در برنامه‌ها و پروژه‌ها را در دستور کار خود قرار داده است.

وی گفت: در این راستا برگزاری جلسات هم اندیشی و مشاوره با نخبگان و متخصصان بهره وری کشور از هفته جاری آغاز خواهد شد و در این راستا سازمان فضایی ایران آماده همکاری با کلیه متخصصان فعال در این حوزه است.

معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه حوزه ناوبری و موقعیت یابی یکی از محورهای اصلی است که برای توسعه کسب و کارهای فضاپایه در دستور کار سازمان فضایی قرار گرفته، ادامه داد: این موضوع را با جدیت تا حصول نتیجه و ارائه خدمات کاربردی به جامعه، پیگیری می‌کنیم. در همین راستا رویداد «دات راینکس» را با مشارکت و همکاری سازمان‌های بهره‌بردار، شرکت‌های خصوصی، استارت‌آپ‌ها و افراد خلاق و کارآفرین از امروز آغاز کرده ایم که تا ۱۲ خردادماه جاری ادامه دارد.

وی گفت: این رویداد بر اساس نیازهای فعلی کشور در حوزه ناوبری و موقعیت‌یابی فضایی و کمک به رفع آنها برنامه‌ریزی شده که امیدواریم سرمنشا ارائه خدمات کاربردی به کشور باشد.

درباره ی علی آزادگان

ستاره‌شناس آماتور، معلم نجوم، فیزیک‌دان، نویسنده و مترجم، عکاس و دانشجوی دکتری تخصصی اپتیک

مطلب پیشنهادی

ماهواره ظفر

برنامه جدید فضایی ایران | برنامه «ظفر» برای استقرار در مدار ۵۰۰کیلومتری/ ویژگی‌های جدیدترین ماهواره ایرانی چیست؟

طبق اعلام منابع رسمی کشور، طی روزهای آینده قرار است جدیدترین ماهواره ساخت ایران با …

دیدگاهتان را بنویسید