پنجمین ملاقات پارکر با خورشید

کاوشگر خورشیدی پارکر (Parker Solar Probe) ناسا برای پنجمین بار با خورشید ملاقات کرد و از حضیض مداری خود گذشت. در حین این گذر تاج خورشید را رصد کرد.

کاوشگر پارکر

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس (اصلاح و ویرایش از اورانوس)، این فضاپیما از 20 اردیبهشت در حال انجام مجموعه‌ای از رصدهای پیاپی از خورشید است زیرا دانشمندان مسئول این مأموریت به دنبال کشف رمز و راز اسرار بیشتری در مورد چگونگی عملکرد خورشید هستند. این رصدها تا 8 تیر ماه به مدت 7 هفته که در طی پنجمین گذر پارکر از کنار خورشید خواهد بود ادامه خواهد داشت.

این کاوشگر روز گذشته در 18 خرداد ساعت ۱۲:۵۳ بعد از ظهر به وقت تهران به نزدیک‌ترین فاصله مداری خود از خورشید (حضیض) رسید. در آن زمان کاوشگر در فاصله ۱۸.۷ میلیون کیلومتر از سطح خورشید قرار داشت و با سرعت ۳۹۳ هزار کیلومتر بر ساعت در حال گذر از نزدیکی خورشید بود. در 22 خرداد کاوشگر خورشیدی پارکر به سرعت از کنار سیاره زهره عبور خواهد کرد.

این فضاپیما به گونه‌ای طراحی شده است که دانشمندان را در درک بهتر خورشید و به ویژه جو بیرونی آن به نام تاج خورشیدی (corona) کمک می‌کند. دمای تاج خورشید به میلیون‌ها درجه می‌رسد و بسیار داغ‌تر از سطح مرئی ستاره منظومه شمسی است. بزرگترین پرسشی که ذهن دانشمندان را درگیر کرده این است که این همه گرما در تاج خورشیدی از کجا می‌آید که حتی از سطح خورشید نیز داغ‌تر است.

این پرواز به دانشمندان اطلاعات حیاتی در مورد چگونگی چرخش جو سیاره زهره هم خواهد داد. در طی این گذر پارکر از 832 کیلومتری سطح سیاره زهره عبور خواهد کرد و به بررسی دلیل نشت کردن جو زهره خواهد پرداخت که دانشمندان این پدیده را به عنوان دم می‌شناسند.

کاوشگر خورشیدی پارکر اولین کاوشگری است که به ستاره‌ای نزدیک شده است. آژانس فضایی آمریکا در تاریخ ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ نخستین کاوشگر خورشیدی خود را سوار بر موشک Delta IV متعلق به اتحادیه پرتاب‌های آمریکا (ULA) روانه مدار خورشید کرد تا بخش‌هایی از رازهای سر به‌ مهر این ستاره را افشا کند. پارکر در ملاقات‌های بعدی خود با خورشید تا سال 1404 همچنان به شکستن رکوردهای خود ادامه خواهد داد تا در نهایت خود را به فاصله شش میلیون کیلومتری سطح خورشید برساند.

 

منبع

درباره ی علی آزادگان

ستاره‌شناس آماتور، معلم نجوم، فیزیک‌دان، نویسنده و مترجم، عکاس و دانشجوی دکتری تخصصی اپتیک

مطلب پیشنهادی

نزدیک شدن ستاره خورشید

1.3 میلیون سال بعد، ستاره‌ای به فاصله 24 روز نوری خورشید می‌آید

تخمین زده می شود در کهکشان راه شیری 200 تا 400 میلیارد ستاره وجود داشته …

دیدگاهتان را بنویسید