تحقیقی جدید 45 فراسیاره مشابه زمین یافته است

ستاره شناسان دانشگاه صنعتی لولئو سوئد در مطالعه اخیرشان ۴۵ فراسیاره در حال چرخش به دور ستارگان دور دست را پیدا کرده‌اند که دارای ویژگی‌های مشابه زمین از جمله جو مشابه و آب مایع هستند.

فراسیاره مشابه زمین

 

به گزارش اورانوس و به نقل از ایسنا، متخصصان دانشگاه فنی لولئو سوئد با مطالعه جو آنها راهی جدید برای تعیین قابلیت سکونت در این سیارات دوردست ایجاد کردند.



محققان این گروه راهی برای استفاده از اطلاعات در مورد گونه‌های جوی، یعنی مواد شیمیایی موجود در جو و سرعت فرار آنها به فضا برای تعیین میزان نزدیک بودن فراسیاره از نظر دما و ترکیب به زمین پیدا کردند. آنها سپس از مدل جدید خود برای بررسی ۵۵ فراسیاره که امکان حیات در آنها وجود دارد، استفاده کردند.

آنها دریافتند فقط ۱۷ فراسیاره از ۵۵ فراسیاره مذکور دارای معیارهای تعریف شده و مشابه زمین هستند. اما این گروه با بررسی‌های بیشتر دریافتند ۲۸ سیاره دیگر نیز در فهرست فراسیارات که با این معیارها نیز مطابقت داشتند هستند و در مجموع موفق به کشف ۴۵ سیاره مشابه زمین شدند.

فراسیاره یا سیاره فرا خورشیدی  سیاره‌ای است که خارج از منظومه شمسی قرار دارد و به دور ستاره‌ای غیر از خورشید در حال گردش‌است. نخستین شناسایی علمی وجود فراسیارات در سال ۱۹۸۸ انجام شد با این حال، نخستین تأیید در سال ۱۹۹۲ صورت گرفت.

 

منبع

درباره ی علی آزادگان

ستاره‌شناس آماتور، معلم نجوم، فیزیک‌دان، نویسنده و مترجم، عکاس و دانشجوی دکتری تخصصی اپتیک

مطلب پیشنهادی

داده‌های فراسیاره‌ای وب تقریباً خیلی خوب هستند

مطالعه‌ای جدید به احتیاط در تفسیر اثر انگشت شیمیایی که وب از سیارات فراخورشیدی جهان‌های …

دیدگاهتان را بنویسید