کپلرِ مُرده، فراسیاره کشف کرد

گروهی از محققان بین‌المللی با استفاده از اطلاعات تحلیل شده تلسکوپ فضایی کپلر فراسیاره جدیدی هم اندازه زمین کشف کرده‌اند. مدار این سیاره در فاصله‌ای از ستاره خود قرار دارد که امکان حیات و به عبارت دیگر وجود آب مایع در آن ممکن است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ناسا (اصلاح و ویرایش از اورانوس)، این فراسیاره Kepler-1649c نام گرفته و محققان هنگام بررسی رصدهای قدیمی کپلر آن را کشف کردند. تلسکوپ فضایی کپلر در سال ۲۰۱۸ میلادی بازنشسته شد.

مطالعات پیشین که با الگوریتم‌های رایانشی انجام شده بود، این فراسیاره را درست شناسایی نکرده بود. اما محققان با بررسی دوباره اطلاعات کپلر، Kepler-1649c را شناسایی کردند.

بین تمام فراسیاراتی که کپلر آنها را رصد کرده و به طور معمول در فاصله ۳۰۰ سال نوری از زمین قرار دارند، اندازه و دمای تخمینی Kepler-1649c بیشترین شباهت با زمین را دارد.

این سیاره تازه کشف شده ۱.۰۶ بار بزرگ‌تر از زمین است. همچنین میزان نوری که از ستاره خود دریافت می‌کند ۷۵ درصد نوری است که از خورشید به زمین می‌رسد. به عبارت دیگر دمای این فراسیاره احتمالاً مشابه دمای کره زمین باشد. این سیاره هر 19.5 روز یک بار به دور ستاره خود می‌گردد.

اما Kepler-1649c برخلاف زمین به دور کوتوله‌ای قرمز می‌گردد. به گفته محققان این نوع ستاره محیط سیاره را برای وجود هرگونه حیات چالش برانگیز می‌کند.

توماس زوربوچن نایب رئیس بخش ماموریت‌های علمی ناسا در واشنگتن می‌گوید: این سیاره جالب و دوردست امیدی برای کشف زمین دوم را به وجود آورده است. اطلاعات جمع آوری شده از ماموریت‌هایی مانند کپلر و TESS همچنان ما را حیرت زده می‌کنند.

البته هنوز ناشناخته‌های زیادی درباره Kepler-1649c وجود دارد مانند اتمسفر آنکه احتمالاً روی دمای سیاره تاثیر می‌گذارد.

 

منبع: اسپیس

درباره ی علی آزادگان

ستاره‌شناس آماتور، معلم نجوم، فیزیک‌دان، نویسنده و مترجم، عکاس و دانشجوی دکتری تخصصی اپتیک

مطلب پیشنهادی

داده‌های فراسیاره‌ای وب تقریباً خیلی خوب هستند

مطالعه‌ای جدید به احتیاط در تفسیر اثر انگشت شیمیایی که وب از سیارات فراخورشیدی جهان‌های …

دیدگاهتان را بنویسید