بازیابی موشک الکترون با بالگرد

سال گذشته شرکت «راکت لب» اعلام کرد فرایند استفاده دوباره از قسمت اول موشک های الکترون را آزمایش می کند. این برنامه بر اساس بازیابی موشک الکترون با بالگرد در حین بازگشت به زمین است. در این برنامه موشک الکترون پس از حمل محموله به مدار و در حین بازگشت به زمین توسط بالگرد بازیابی می‌شود.

بازیابی موشک الکترون توسط بالگرد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از انگجت (ویرایش و اصلاح از اورانوس)، هدف راکت لب آن بود که قسمت اول موشک را هنگام بازگشت به زمین و در آسمان به وسیله بالگرد بگیرد. هرچند این طرح بلندپروازانه به نظر می رسد اما این شرکت ویدئویی را منتشر کرده که نشان می دهد راکت لب فاصله اندکی تا دستیابی به آن دارد. مراحل بعدی بازیابی الکترون با بالگرد نیز به‌زودی عملیاتی خواهد شد.

در این ویدئو یک بالگرد قسمت اول یک موشک الکترون را رها و بالگرد دیگری با قلابی چتر نجات این قسمت را کنترل می کند و آن را به سمت زمین می‌برد.

[aparat id=”sTx70″]

راکت لب این آزمایش را در اوایل اسفند 1398 انجام داده است که طی آن بالگردی قسمت اول موشک را بالای اقیانوس در نزدیکی نیوزلند رها می کند. بالگرد دیگر در نخستین تلاش و در ارتفاع ۵ هزار فوتی قسمت اول موشک را کنترل می کند.

راکت لب در مرحله بعد سعی می کند  قسمت اول موشک را پس از پرتاب آن به فضا بازیافت کند. البته در این مرحله قسمت اول موشک آسمان کنترل نمی شود بلکه پس از افتادن آن در اقیانوس، بازیافت می شود. این ماموریت قرار است در اواخر ۲۰۲۰ میلادی انجام شود.

 

منبع: انگجت

درباره ی علی آزادگان

ستاره‌شناس آماتور، معلم نجوم، فیزیک‌دان، نویسنده و مترجم، عکاس و دانشجوی دکتری تخصصی اپتیک

دیدگاهتان را بنویسید