سیروس برزو درگذشت

سیروس برزو ؛ روزنامه‌نگار با تجربه علوم فضایی و بنیان‌گذار مجله «مرزهای بیکران فضا» پس از روزها مبارزه با کرونا، صبح امروز یکشنبه، 13 مهر درگذشت.

سیروس برزو درگذشت

به گزارش اورانوس و به نقل از ایسنا، این روزنامه‌نگار با سابقه در سال 1332 در شهر سرخس خراسان رضوی متولد شد و عمر خود را وقف روزنامه‌نگاری و ترویج علوم فضایی در کشور کرد.

این مروج علوم فضایی چندی پیش در زمانی که به دعوت مرکزی آموزشی برای تدریس تاریخ فضانوردی، به کرمان سفر کرده بود، به بیماری کرونا مبتلا شد و پس از روزها مبارزه با بیماری، صبح امروز همزمان با آغاز هفته جهانی فضا و سالگرد پرتاب نخستین ماهواره جهان به فضا، چشم از جهان فرو بست.

سیروس برزو یکی از قدیمی‌ترین روزنامه‌نگاران علم ایران است و در نشریاتی چون دانشمند، کیهان علمی، مرزهای بیکران فضا، آسمان شب و… فعالیت داشته است.

در سال ۱۳۹۲ جایزه ترویج علم ایران به سیروس برزو اهدا شد ولی او در اعتراض به بی‌توجهی مسئولان وقت سازمان فضایی ایران به امر ترویج دانش فضایی و وضعیت نابسامان مروجان فضانوردی در ایران از پذیرش این جایزه خودداری کرد.

سه‌شنبه 8 مهر ماه 1399 فرزند ایشان در گفتگو با یکی از خبرگزاری‌های کشور گفته بود:

این مروج علوم فضایی که به دعوت یک مرکز آموزشی برای تدریس تاریخ فضانوردی، به کرمان سفر کرده بود، از حدود ۱۸ روز پیش به بیماری کرونا مبتلا شد. علی‌رغم اینکه به وی توصیه شد که به تهران برگردد، به دلیل رعایت حق‌الناس و برای جلوگیری از انتقال بیماری به سایر افراد، راضی به بازگشت نشد.

سیروس برزو روز پنج‌شنبه گذشته به دلیل تب و تنگی‌نفس به بیمارستان منتقل شده و در حال حاضر شرایط مساعدی ندارند و با توجه به نارسایی قلبی، ۳ نوبت دچار ایست قلبی شده‌اند. این نویسنده علمی ساعت ۱۶ روز گذشته به کما رفت و به دلیل از کار افتادن ریه‌ها در حال حاضر با دستگاه نفس می‌کشند.

این روزنامه‌نگار علمی با توجه به سابقه زندگی در روسیه و فعالیت در زمینه ترویج علوم فضایی و فضانوردی، ارتباطات زیادی با فضانوردان روسی و آمریکایی داشت و این فضانوردان را به ایران دعوت می‌کرد.

سیروس برزو در طول این دوره، با جمع‌آوری یادمان‌های فضایی، نمایشگاه‌های زیادی در ایران برای آشنایی مردم با علوم و فناوری‌های فضایی برگزار کرده است.

برزو در دهه ۶۰ سردبیر کیهان علمی و بنیانگذار ماهنامه فناوری فضایی با عنوان مرزهای بیکران فضا بود. این مجله در آن زمان تنها مرجع جوانان و نوجوانان علاقمند به نجوم و فضا بود که تعطیلی آن برای علاقندانش بسیار ناراحت کننده بود. از خاطرات آن سالها می‌توان به چاپ داستان “قضیه آندرومدا” در این مجله اشاره کرد که با تعطیلی مجله علاقمندان این داستان تا دهه‌ها منتظر ماندند تا عصر اینترنت برسد و بتوانند از پایان این داستان مطلع شوند.

او به مدت قریب دو سال سمت مشاور سازمان فضایی را بر عهده داشت.

این روزنامه‌نگار از سال ۱۳۷۳ برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه‌های فضایی و فعالیت‌های فرهنگی به روسیه مهاجرت کرد. تدریس زبان فارسی در دانشگاه‌های مختلف روسیه، تاسیس مرکز فرهنگی فردوسی در مسکو، تاسیس و سردبیری ماهنامه پیوند به زبان‌های فارسی و روسی از جمله فعالیت‌های برزو در روسیه به شمار می‌رود. سیروس برزو در نشریاتی چون دانشمند، کیهان علمی، مرزهای بیکران فضا، آسمان شب نیز قلم زده است.

از میان کتابهای او می‌توان به: در آرزوی پرواز، نخستین‌های فضانوردی، ف‍ض‍ا و ف‍ض‍ان‍وردی‌، حوادث فضایی، یوری گاگارین، راه‍ن‍م‍ای س‍ف‍ر ب‍ه م‍س‍ک‍و و سفر به فضا اشاره کرد.

درباره ی علی آزادگان

ستاره‌شناس آماتور، معلم نجوم، فیزیک‌دان، نویسنده و مترجم، عکاس و دانشجوی دکتری تخصصی اپتیک

دیدگاهتان را بنویسید