نزدیک ترین گذر سیارک از کنار زمین

اخترشناسان نزدیکترین گذر یک سیارک از نزدیک زمین را که تاکنون شناسایی شده، ثبت کردند.

حرکت سیارک 2020 QG در آسمان

به گزارش اورانوس و به نقل از ایسنا، ستاره‌شناسان سیارکی را شناسایی کرده‌اند که نزدیکترین گذر از کنار زمین را تاکنون داشته است. البته این سیارک پس از گذر از کنار زمین شناسایی شده است.

این جرم آسمانی در تاریخ 26 مرداد  برخوردی سطحی را با جو زمین تجربه کرد و به اندازه‌ای نزدیک شد که مدار آن تحت تاثیر گرانش زمین قرار گرفت، تغییر کرد و از زمین دور شد.

مدار سیارک 2020 QG

این سیارک که 2020 QG نامگذاری شده است، با فاصله نزدیک ۲۹۵۰ کیلومتری از سطح زمین عبور کرد. این فاصله در حد فاصله بسیاری از ماهواره‌ها از سطح زمین و تقریباً دو برابر نزدیکتر از سیارک رکورددار قبلی موسوم به 2011 CQ1 است.

البته که این رکورد مربوط به نزدیکترین گذر از کنار کره زمین است و اجرامی را که به سطح زمین برخورد کرده‌اند را در بر نمی‌گیرد.

گفته می شود حتی اگر این سیارک به زمین برخورد کرده بود، هیچ خسارتی در پی نمی‌داشت، چرا که با تنها حدود سه تا شش متر عرض، قطعا در جو می‌سوخت و به سطح زمین نمی‌رسید. با این وجود، این موضوع کمی نگران کننده است، زیرا اخترشناسان ساعاتی پس از گذشتن آن از کنار زمین متوجه آن شدند که این نکته را برجسته می‌کند که چقدر مهم است که تلسکوپ‌ها به طور مداوم به رصد آسمان بپردازند تا این گونه اجرام تهدید آمیز را شناسایی کنند.

سیارک نزدیک زمین

سیارک 2020 QG توسط برنامه اخترشناسی ZTF کشف شد که در شناسایی رویدادهای گذرا مانند ابرنواخترها یا اجرام متحرک مانند سیارک‌ها تخصص دارد. سیارک‌ها با سرعت زیاد در حال گذر هستند و تلسکوپ بکار گرفته شده در این برنامه هر سه شب، تمام آسمان نیم کره شمالی را اسکن می‌کند و در حدود ۱۰۰ هزار تصویر ایجاد می‌کند. این تصاویر سپس توسط الگوریتم‌های یادگیری ماشین طبقه بندی می‌شوند.

برایس بولین عضو گروه ZTF می‌گوید: بسیاری از نشانه‌ها در تصاویر، ماهواره‌ها هستند، اما می‌توانیم به سرعت با چشم خود عکس‌های مناسب برای کشف سیارک‌ها را پیدا کنیم.

وی افزود: برنامه ZTF می‌تواند برای مکان‌یابی اجرام بسیار نزدیک به زمین که در مسیرهای دارای احتمال بالقوه برخورد قرار دارند، استفاده شود.

 

منبع

درباره ی علی آزادگان

ستاره‌شناس آماتور، معلم نجوم، فیزیک‌دان، نویسنده و مترجم، عکاس و دانشجوی دکتری تخصصی اپتیک

مطلب پیشنهادی

سیارک چهارتایی الکترا

کشف اولین سیارک چهارتایی

ستاره شناسان اولین منظومه سیارکی چهارتایی را در منظومه شمسی کشف کردند. به گزارش اورانوس …

دیدگاهتان را بنویسید