سیارک 2020SO زباله فضایی از آب در آمد

برخی از دانشمندان معتقدند شیئی که ماه گذشته در فضا شناسایی شده، سیارک نیست و زباله فضایی (باقی مانده موشک) است!

سیارک زباله فضایی 2020SO
مدار جسم تاره شناسایی شده

به گزارش اورانوس و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، به گفته محققان ناسا این شیء که سیارک 2020SO نام گرفته، ممکن است به جای سیارک، زباله فضایی باشد که به‌سوی زمین در حال حرکت است.

پل چوداس، مدیر مرکز تحقیقاتی اشیاء نزدیک زمین در ناسا بر این باور که آنچه سیارک 2020SO نام گرفته در واقع موشکی قدیمی است. به گفته وی این شیء احتمالاً موشک پرتابگری به جا مانده از دهه ۱۹۶۰ میلادی است.

دانشمندان امیدوار هستند تا با مشاهده پیگیرانه و دقیق‌تر بتوانند این شیء را شناسایی کنند.

پل چوداس و همکارانش در ناسا احتمال می‌دهند که سیارک 2020SO موشک پرتابگری باشد که ۵۴ سال پیش در عملیات اکتشافی بر روی کره ماه از آن استفاده شد. این عملیات فضایی در آن زمان با شکست مواجه شد.

تلسکوپی در ایالت هاوایی آمریکا ماه گذشته این شیء مرموز را که به‌سوی زمین در حال حرکت است شناسایی کرد.  این شیء به‌ سرعت در فهرست سیارک‌ها و شهاب‌سنگ‌های کشف‌شده در منظومه شمسی به ثبت رسید. دانشمندان بر اساس میزان درخشش این شیء مرموز تخمین می‌زنند که طول آن حدود هشت متر است.

این رقم به این معنا که اندازه شیء کشف‌ شده به‌طور تقریبی مشابه موشک پرتابگر مورد استفاده در مأموریت اکتشافی بر روی کره ماه در سپتامبر سال ۱۹۶۶ است. طول موشک پرتابگر مورداستفاده در آن مأموریت فضایی کمتر از ۱۰ متر بود. این شیء مرموز با سرعت ۲۴۰۰ کیلومتر در ساعت به‌سوی زمین درحرکت است.  سرعتی که کمتر از سرعت معمول حرکت «سیارک‌ها» محسوب می‌شود.

انتظار می‌رود که سیارک 2020SO اوایل آذر وارد مدار زمین شود. دانشمندان احتمال می‌دهند که اوایل آبان بتوانند با بررسی بیشتر با قطعیت درباره اینکه این شیء مرموز زباله فضایی است یا خیر اظهارنظر کنند.

 

منبع

درباره ی علی آزادگان

ستاره‌شناس آماتور، معلم نجوم، فیزیک‌دان، نویسنده و مترجم، عکاس و دانشجوی دکتری تخصصی اپتیک

مطلب پیشنهادی

سیارک چهارتایی الکترا

کشف اولین سیارک چهارتایی

ستاره شناسان اولین منظومه سیارکی چهارتایی را در منظومه شمسی کشف کردند. به گزارش اورانوس …

دیدگاهتان را بنویسید