سیارک بزرگی از میان زمین و ماه گذشت

ساعت 5 و 52 دقیقه صبح پنجشنبه سیارک 2019 OK با سرعت 88500 کیاومتر در ساعت از کنار زمین گذشت. کمترین فاصله این سیارک 72500 کیلومتر بود که مقایسه با فاصله حدود 400000 کیل.متری ماه بسیار نزدیک بوده.

ستاره‌شناس‌ها فقط چند روز پیش توسط رصدخانه SONEAR در برزیل از حضور این سیارک آگاه شدند. به دلیل جدید بودن کشف این سیارک ستاره‌شناس‌ها هنوز چیز زیادی درباره مدار یا اندازه آن (که حدود 57 تا 130 متر است) نمی‌دانند.

سالیانه چند سیارک به زمین از ماه نزدیکتر می‌شوند و امسال بزرگترینشان همین سیارک بوده.

برای مقایسه بهتر است بدانید سیارکی که دانشمندان معتقدند که نسل دایناسورها را منقرض کرد حداقل به قطر 16 کیلومتر بوده و شهابی که در سال 1392 از فراز چلیابینسک در روسیه عبور کرد فقط به قطر 20 متر بوده.

بنابراین اگر 2019 OK به زمین برخورد می‌کرد، در محل و منطقه برخورد آسیب فراوانی ایجاد می‌کرد اما خطر جهانی نبود. بر اساس تخمین کارشناس‌ها برخورد این سیارک معادل با 30 برابر بمب اتمی هیروشیما می‌بود.

اما تخمین آسیبهای دقیق ممکن نیست زیرا بازه بزرگی برای اندازه این سیارک از 57 تا 130 متر تخمین زده شده. زیرا اندازه این اجسام از روی مقدار نورانیت آنها تخمین زده می‌شود و سیارکی تیره و بزرگ می‌تواند بسیار شبیه به سیارکی روشن و کوچک دیده شود.

معمولا ناسا و دیگر رصدخانه‌ها این‌گونه اجسام را بسیار زودتر شناسایی می‌کنند تا بتوان آن را بیشتر شناخت یا در صورت لزوم برای برخورد آماده شد. اما این بار سیارک از سوی عمق تاریک فضا به‌سوی ما نیامد بلکه از طرف خورشید آمد. این نوشته نیز کاملا متعلق به اورانوس است. مانند دروازه‌بانی که دیدن توپی که از طرف خورشید به‌سویش می‌آید برایش سخت است.

در آینده نیز ممکن است از طرف خورشید چنین اجسامی به سوی ما بیایند لذا ساخت تجهیزات دقیق و حساس‌تر ضروری است.

درباره ی علی آزادگان

ستاره‌شناس آماتور، معلم نجوم، فیزیک‌دان، نویسنده و مترجم، عکاس و دانشجوی دکتری تخصصی اپتیک

مطلب پیشنهادی

سیارک چهارتایی الکترا

کشف اولین سیارک چهارتایی

ستاره شناسان اولین منظومه سیارکی چهارتایی را در منظومه شمسی کشف کردند. به گزارش اورانوس …

دیدگاهتان را بنویسید