سیاره کوچک عجیب 2014 UN271 به منظومه شمسی داخلی باز می‌گردد

ستاره‌شناسان به تازگی سیاره کوچک 2014 UN271 را کشف کرده‌اند که به سمت منظومه شمسی داخلی در حال حرکت است.

مدار 2014 UN271
مدار سیاره 2014 UN271 و موقعیت کنونی آن

به گزارش اورانوس و به نقل از ایسنا، مرزهای منظومه شمسی ما مملو از اجرام شگفت‌انگیز از گذشته باستانی جهان است، اما به تازگی مشخص شده که یکی از این اجرام در حال حرکت به سمت همسایگی زمین است.

ستاره‌شناسان سیاره کوچکی را که در مدار ۶۰۰ هزار ساله خود ملاقات نزدیکی با خورشید خواهد داشت، شناسایی کرده‌اند. البته هیچ خطری ما را تهدید نمی‌کند، اما در مقیاس‌های کیهانی، اغراق نیست که این واقعه را ملاقات نزدیک بنامیم. گفتنی است آخرین باری که این جرم اینقدر به ما نزدیک شده است، نئاندرتال‌ها هنوز زنده بودند.

این سیاره کوچک که 2014 UN271 نامیده می‌شود، اخیراً در داده‌های گرفته شده بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ از پروژه بررسی انرژی تاریک (DES) کشف شد. قطر آن بین ۱۰۰ تا ۳۷۰ کیلومتر تخمین زده شده است و اگر دنباله‌داری از خارج از منظومه شمسی باشد، دنباله‌دار بسیار بزرگی است.

مدار 2014 UN271
مدار 2014 UN271 و موقعیت کنونی آن از نگاه لبه منظومه شمسی

بررسی انرژی تاریک (DES) پژوهشی در طیف نور مرئی و نزدیک به مادون قرمز است که هدف آن بررسی پویایی گسترش جهان و رشد ساختارهای مقیاس بزرگ است.

سم دین، شهروند دانشمند می‌گوید: این جرم هم اندازه دنباله‌دار C/1721 P1 است، اگر بزرگ‌تر از آن نباشد و تقریباً بدون شک بزرگترین جرم ابر اورت است که تاکنون کشف شده است. برجسته‌ترین ویژگی 2014 UN271 مدار حرکت آن به دور خورشید است که خروج از مرکز شدید و غیر عادی دارد و در مدار خود از ابر اورت به درون منظومه شمسی حرکت می‌کند و دوباره به همانجا برمی‌گردد. ملاقات این جرم آسمانی با منظومه شمسی ما هر ۶۱۲ هزار و ۱۹۰ سال یک بار رخ می‌دهد.

مدار 2014 UN271 در ابر اورت
مدار 2014 UN271 در مقایسه با ابر اورت

تفاوت بزرگی که در این ملاقات وجود دارد این است که این بار که نزدیک‌ترین گذر از زمین را انجام دهد، می‌توانیم آن را ببینیم. 2014 UN271 در حال حاضر تقریباً ۲۲ واحد نجومی(AU) از خورشید فاصله دارد. یک واحد نجومی برابر با فاصله خورشید تا زمین است.

به عبارت دیگر، این سیاره کوچک یا در حال حاضر از نپتون به خورشید نزدیکتر است که تقریباً در فاصله ۲۹.۷ واحد نجومی قرار دارد. این سیاره کوچک در حال نزدیک شدن به ماست و طی هفت سال مسافت اعجاب انگیز هفت واحد نجومی را طی خواهد کرد. این جرم آسمانی در سال 1410 به نزدیکترین فاصله خود از خورشید خواهد رسید و از فاصله ۱۰.۹ واحد نجومی با خورشید عبور می‌کند و به مدار زحل نزدیک می‌شود.

با این حال، این سیاره کوچک باید قبل از نزدیکترین ملاقات خود با خورشید، مانند دنباله‌داری معمولی، دنباله تشکیل دهد که این فرآیندی طبیعی شامل بخار شدن مواد یخ زده به دلیل گرمای زیاد خورشید است.

اگر همه چیز طبق نظریه محققان پیش برود، ستاره‌شناسان از فرصتی بی‌بدیل برای بررسی جرمی نادر از ابر اورت و بدون نیاز به ارسال کاوشگر به مسافتی فراتر از سیاره پلوتو برخوردار خواهند بود. اما متأسفانه ستاره‌شناسان آماتور بدون تلسکوپی قدرتمند احتمالاً هیچ چیز هیجان‌انگیزی نخواهند دید.

ستاره‌شناسان می‌گویند 2014 UN271 احتمالاً به اندازه پلوتو یا حتی کمتر درخشندگی خواهد داشت. اما با وجود این، می‌توانیم مطمئن باشیم که ستاره‌شناسان حرفه‌ای گنجینه تصاویر خود از این جرم را احتکار نمی‌کنند و آنها را به محض دسترسی به اینترنت روانه فضای مجازی خواهند کرد.

پس از اینکه سیاره کوچک این ملاقات را انجام دهد، دوباره در بازگشت به تاریکی وحشتناک ابر اورت صدها هزار سال در راه خواهد بود تا زمانی که به فاصله سرسام‌آور ۶۰ هزار واحد نجومی، به حداکثر فاصله خود از خورشید برسد.

 

منبع

درباره ی علی آزادگان

ستاره‌شناس آماتور، معلم نجوم، فیزیک‌دان، نویسنده و مترجم، عکاس و دانشجوی دکتری تخصصی اپتیک

دیدگاهتان را بنویسید