مریخ‌نورد پشتکار در مریخ اکسیژن ساخت

مریخ‌نورد پشتکار که چندی پیش به سیاره سرخ سفر کرد موفق به ساخت اکسیژن از دی اکسید کربن موجود در هوای مریخ شد.

ابزار MOXIE مریخ پشتکار اکسیژن

به گزارش اورانوس و به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، مریخ نورد پشتکار ناسا که چندی پیش عازم فضا شده و با موفقیت در سیاره سرخ مستقر شد در اقدامی شگفت انگیز موفق شد تا دی اکسید کربن موجود در مریخ را به اکسیژن تبدیل کند؛ این اتفاق ضمن اثبات فناوری فوق‌العاده این سازه، قدمی در مسیری پیش رفت تا با تولید اکسیژن، نفس کشیدن را برای فضانوردان و به نوعی انسان و نیز بازگشت موشک‌های که به زمین بازگردانده شدند به سیاره سرخ، تسهیل کند.



جیم روتر، معاون دستیار اداره ماموریت فناوری فضایی ناسا امروز گفت: این اولین گام حیاتی در تبدیل دی اکسید کربن به اکسیژن در مریخ است. MOXIE (ابزاری که پشتکار از آن برای انجام این کار استفاده کرده است) کار بیشتری برای انجام دارد، اما نتایج به دست آمده حاکی از فناوری پرنوید است، زیرا به سمت هدف خود (روزی که انسان‌ها را در مریخ ببینیم) حرکت می‌کنیم.

MOXIE (مخفف آزمایش اکسیژن مریخ در استفاده از منابع) با تولید اکسیژن از دی اکسید کربن، مونوکسیدکربن را به عنوان ماده زائد دفع می‌کند. فرآیند تبدیل در دمای حدود ۸۰۰ درجه سانتیگراد اتفاق می‌افتد، بنابراین MOXIE از مواد مقاوم در برابر حرارت ساخته شده و دارای پوشش نازک طلایی است تا گرمای بالقوه آسیب رساننده را به بیرون بدنه پشتکار منتقل کند.

گروه MOXIE دیروز به مدت دو ساعت دستگاه را گرم کرد و سپس به مدت یک ساعت از آن استفاده کرد. مسئولین ماموریت پشتکار گفته‌اند که MOXIE در آن بازه ۵.۴ گرم اکسیژن ساخت که تقریبا برای اینکه یک فضانورد بتواند در مریخ به راحتی به مدت ۱۰ دقیقه نفس بکشد، کافی است. این دستگاه می‌تواند در هر ساعت حدود ۱۰ گرم اکسیژن تولید کند. این ابزار ممکن است در نهایت به چنین سطوحی برسد، زیرا تیم قصد دارد در طی یک سال مریخ (حدود ۶۸۷ روز زمین) حدود ۹ ماموریت دیگر را انجام دهد.

 

منبع

درباره ی علی آزادگان

ستاره‌شناس آماتور، معلم نجوم، فیزیک‌دان، نویسنده و مترجم، عکاس و دانشجوی دکتری تخصصی اپتیک

مطلب پیشنهادی

اولین عکس تلسکوپ فضایی جیمز وب از مریخ اسرار جو آن را آشکار می‌کند

عکس مادون قرمز از مریخ که توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب گرفته شده است، ویژگی‌های …

دیدگاهتان را بنویسید