رکورد استفاده مجدد از موشک‌های پرتابی در اختیار بلو اوریجین

شرکت بلو اوریجین (Blue Origin) متعلق به جف بزوس رکورد استفاده مجدد از موشک‌های فضایی را با پرتاب جدید موشک نیو شپرد شکست.

پرتاب نیوشپرد بلواوریجین

به گزارش اورانوس و به نقل از ایسنا، پرتاب جدید موشک نیو شپرد (New Shepard) متعلق به شرکت بلو اوریجین با پشت سر گذاشتن هفتمین پرتاب مجدد خود، از رکورد موشک فالکون 9 متعلق به شرکت فضایی اسپیس ایکس با شش پرتاب متوالی عبور کرد و رکوردی جدید در استفاده مجدد از موشک‌های فضایی به ثبت رساند.

بلو اوریجین موفق شد موشک نیو شپرد خود را که به یاد آلن شپرد فضانورد ناسا نامگذاری شده است، 22 مهر ماه با موفقیت از مرکز پرتاب ون هورن در تگزاس به فضا پرتاب کند.

این پرتاب شامل ارسال ۱۲ محموله تجاری از جمله یک حسگر فرود قمری به عنوان بخشی از همکاری بلو اوریجین با ناسا در آماده سازی برای برنامه آرتمیس و بازگشت و فرود بر روی ماه در سال ۲۰۲۴ به لبه فضا و ثبت رکورد استفاده مجدد از موشک بود.

این پرتاب نقطه عطفی برای شرکت بلو اوریجین و همچنین رکورد جدید کلی در زمینه پرواز فضایی بود. این ماموریت موسوم به NS-13 هفتمین پرواز متوالی موشک نیو شپرد به فضا و بازگشت به زمین بود.

موشک نیو شپرد از یک موتور BE-3 بهره می‌برد که در هنگام پرتاب تقریباً ۱۱۰ هزار پوند نیروی رانش تولید می‌کند. هدف بلو اوریجین این است که سرانجام فضانوردان و حتی گردشگران را به فضا ببرد.

شرکت بلو اوریجین در سال ۲۰۰۰ توسط جف بزوس بنیانگذار شرکت آمازون و ثروتمندترین مرد حال حاضر دنیا تاسیس شد.

این شرکت قبلاً تلاش کرده بود که ماموریت NS-13 را در تاریخ 4 مهر ماه پرتاب کند، اما این پرتاب قبل از بلند شدن موشک، به دلیل مشکل در منبع تغذیه لغو شد.

موشک نیو شپرد با حداکثر سرعت ۳۵۹۲ کیلومتر بر ساعت به ارتفاع اوج ۱۰۷ هزار و ۴۵ متر رسید و کل این ماموریت فقط در ۱۰ دقیقه و ۱۵ ثانیه انجام شد.

همراه با حسگر فرود بر ماه متعلق به ناسا، همچنین آزمایشی برای سنجش توانایی رشد و زنده ماندن گیاهان در شرایط ریزگرانش و همچنین آزمایش روش جدیدی برای اتصال کاوشگرهای کوچک به سیارک‌ها به فضا ارسال شد.

 

منبع

درباره ی علی آزادگان

ستاره‌شناس آماتور، معلم نجوم، فیزیک‌دان، نویسنده و مترجم، عکاس و دانشجوی دکتری تخصصی اپتیک

دیدگاهتان را بنویسید