بزرگترین رادیوتلسکوپ جهان در جستجوی حیات فرازمینی

بزرگترین رادیوتلسکوپ جهان در چین موسوم به FAST علاوه بر پیگیری اکتشافات معمول، از شهریور ماه با اسکن آسمان جستجوی حیات فرازمینی در اعماق فضا را شروع خواهد کرد.

جستجوی چین برای حیات فرازمینی

به گزارش ایسنا و به نقل از انگجت (اصلاح و ویرایش از اورانوس)، چین به زودی سهم قابل توجهی در جستجوی زندگی فرازمینی خواهد داشت.

رسانه ChinaTechCity می‌گوید که “تلسکوپ کروی دهانه پانصد متری” (Five-hundred-meter Aperture Spherical Telescope) این کشور از شهریور ماه شروع به جستجوی سیگنال‌های بیگانه خواهد کرد.

این تلسکوپ در دی ماه سال گذشته برای استفاده عمومی راه‌اندازی شد، اما اکنون ارتقاها و بهبودهایی روی آن در حال پیاده‌سازی تا تداخل را کاهش دهد و به جستجو کمک کند.

تلسکوپ FAST دارای قطر دهانه ۵۰۰ متر است، اگرچه تنها در هر لحظه قادر است بخشی ۳۰۰ متری را روی گیرنده متمرکز کند.

ژانگ تانگجی، دانشمند ارشد پروژه رادیوتلسکوپ تأکید کرد که جستجوی سیگنال‌های حیات فرازمینی نباید مأموریت‌های علمی منظم را مختل کند.

به گفته وی، در حالی که بعضی سیگنال‌های جالب از فضا دریافت می‌شود، اما او انتظار ندارد که هیچ یک از آنها ناشی از حیات هوشمند باشند.

به طور معمول، سیگنال‌های رادیویی متمایز، از تپ‌اخترها یا انفجارهای رادیویی سریع تصادفی ناشی می‌شوند. با این وجود، اگر بیگانگان در حال پخش سیگنال‌های رادیویی هستند و به اندازه کافی هم نزدیک هستند که ما آنها را دریافت کنیم، تلسکوپ FAST شانس دریافت آنها را افزایش می‌دهد.

تَپ‌اخترها (Pulsar) ستاره‌های نوترونی چرخانی هستند که با سرعت بسیار زیادی دوران می‌کنند و پالس‌های مداومی از انرژی تابشی به همراه خطوط میدان مغناطیسی قوی را از خود منتشر می‌کنند. برخی از تپ‌اخترها نیز پرتوهای ایکس تابش می‌کنند.

 

منبع

درباره ی علی آزادگان

ستاره‌شناس آماتور، معلم نجوم، فیزیک‌دان، نویسنده و مترجم، عکاس و دانشجوی دکتری تخصصی اپتیک

مطلب پیشنهادی

مریخ

احتمال حیات در زیر سطح مریخ

شواهد وجود محیطی مرطوب در مریخ باستان در حال زیاد شدن است که سوال در …

دیدگاهتان را بنویسید