کشف حفره بزرگی در کهکشان راه شیری

ستاره‌شناسان حفره بزرگی در کهکشان راه شیری یافته‌اند و معتقدند این حفره در نتیجه انفجاری ابرنواختری میلیون‌ها سال قبل به وجود آمده است.

حفره حبای شکل در کهکشان راه شیری

به گزارش اورانوس و به نقل از اسپیس، این حفره‌ حباب‌مانند ۵۰۰ سال نوری پهنا دارد و مابین مناطق زایشگاه ستاره‌ای صورتهای فلکی برساووش و ثور قرار دارد.



خوشه‌های محل تشکیل ستارگان دارای گاز و غبار است و ابر مولکولی نامیده می‌شود از انفجار ابرنواختری مشابهی که حدود ۱۰ میلیون سال قبل رخ داده به وجود آمده باشد. این یافته‌های جدید می‌تواند به درک بهتر نحوه‌ی تولد ستارگان از ابرنواخترها کمک کند.

شمول بیالی، نویسنده اصلی این مقاله و محقق پسادکتری در موسسه نظریه و محاسبات از مرکز اخترفیزیک هاروارد-اسمیتسونین گفت: صدها ستاره در حال تشکیل شدن در سطح این حفره حباب شکل بزرگ کهکشان راه شیری هستند. دو نظریه داریم. یا ابرنواختری در مرکز این حباب رخ داده و گازها را به بیرون پرتاب کرده است و یا چندین ابرنواختر طی میلیون‌ها سال باعث به وجود آمدن این حباب بزرگ که ما آن را حباب “برساووش-ثور” نامیدیم شده‌اند.

محققان با استفاده از داده‌های تلسکوپ فضایی گایا که متعلق به آژانس فضایی اروپا است برای اولین بار نقشه سه‌بعدی ابر مولکولی برساووش-ثور را ترسیم کردند و این حفره را که در نقشه‌های دوبعدی نامشخص بود یافتند.

کاترین زاکر، محقق پسادکتری از مرکز اخترفیزیک هاروارد-اسمیتسونین گفت: برای دهه‌ها قادر به مشاهده‌ی این ابرها بودیم اما شکل، عمق و قطر آن‌ها را نمی‌دانستیم و حتی از فاصله‌ی دقیق آن‌ها اطلاعی نداشتیم. اکنون با دقت ۹۹ درصدی می‌دانیم که آن‌ها کجا قرار دارند و می‌توانیم این حفره در میان‌ آن‌ها را بیابیم.

محققان نقشه مناطق تشکیل ستارگان را ترسیم کردند تا به درک بهتری از نحوه ی آزاد شدن گاز و غبار کیهانی در انفجار ابرنواختری و تبدیل آنها به ابرمولکولی برسند.

یافته‌های آن‌ها نشان می‌دهد که ابر مولکولی برساووش و ثور در نتیجه‌ی ابرنواختری مشابه به وجود آمده‌ است.

این مطالعه جدید در روز 31 شهریور در مجله‌ی Astrophysical Journal Letters منتشر شد.

 

منبع

درباره ی علی آزادگان

ستاره‌شناس آماتور، معلم نجوم، فیزیک‌دان، نویسنده و مترجم، عکاس و دانشجوی دکتری تخصصی اپتیک

مطلب پیشنهادی

بازوی کهکشان راه شیری

کشف منطقه‌ای جدید در کهکشان راه شیری

ستاره شناسان منطقه‌ای جدید در کهکشان راه شیری یافتند که مملو از ستاره‌های آبی روشن …

دیدگاهتان را بنویسید