ناسا تلسکوپ فضایی هابل را با وارد مدار کردن رایانه پشتیبان تعمیرکرد

هابل دوباره زنده شد. ناسا توانست با موفقیت رایانه پشتیبان تلسکوپ فضایی هابل را 25 تیر ماه پس از گذشت 33 روز از کار افتادن این تلسکوپ، وارد مدار کند و با تعمیر شدن، هابل به زودی فعالیت خود را از سر می‌گیرد.

تلسکوپ فضایی هابل

به گزارش اورانوس و به نقل از اسپیس، تلسکوپ فضایی هابل در روز 23 خرداد در پی بروز مشکلی در یکی از رایانه‌های داخلی متعلق به دهه 1360، خاموش شد. این رایانه تجهیزات علمی هابل را کنترل می‌کند. اکنون با گذشت بیش از یک ماه، ‌پس از بارها تلاش، ناسا موفق به فعال‌سازی سخت‌افزار پشتیبان شده و توانسته این تلسکوپ را روشن کند. تیم هابل معتقدند مشکل پیش آمده در سیستم این تلسکوپ  ناشی از بروز اشکال در واحد کنترل قدرت بوده است.

طبق بیانیه‌ی ناسا، اکنون که هابل دوباره فعال شده است، تیم هابل با دقت آن را تحت نظر دارند تا مطمئن شوند همه‌ی سیستم‌ها به درستی کار می‌کنند.



توماس زوربوچن، معاون علمی ناسا، در توییتی نوشت: با فرض ادامه این روند، هابل اواخر این هفته بر روی حالت علمی خواهد رفت. مشتاقانه منتظر اولین تصویر آن پس از این رخداد هستم. علاوه بر واحد کنترل قدرت سیستم پشتیبان سایر سخت‌افزارها نیز فعال شده است. طبق بیانیه ناسا، تیم هابل پس از آن که با دقت سیستم پشتیبان را فعال کردند، رایانه هابل را روشن کرده و آن را به حالت عملیات عادی بازگرداندند.

به گفته‌ی ناسا، فعال‌سازی تمامی تجهیزات علمی بیش از یک روز طول خواهد کشید زیرا تیم هابل می‌خواهند مطمئن شوند که این تجهیزات در دمای پایدار قرار دارند و می‌توانند بدون مشکل کار کنند. پس از آن که هابل از حالت ایمن خارج شود، آن را کالیبره خواهند کرد و این تلسکوپ فعالیت علمی خود را از سر می‌گیرد.

این اولین باری نیست که هابل دچار مشکل شده است اما این تلسکوپ که در سال 1369 به فضا پرتاب شد از سال 1388 تاکنون مورد تعمیر و سرویس‌دهی قرار نگرفته است. البته با توجه به سن زیاد هابل و اینکه تاکنون هم بسیار بیشتر از عمر برنامه‌ریزی شده خود فعالیت کرده، ناسا  برنامه‌ریزی کرده تا این تلسکوپ فضایی را کنار بگذارد و با تلسکوپ فضایی جیمز وب که قرار است پاییز امسال پرتاب شود، به رصد جهان هستی ادامه دهد. تلسکوپ فضایی جیمز وب با وجود سال‌ها تأخیر در پرتاب، به عنوان جانشین هابل شناخته می‌شود. این تلسکوپ پس از پرتاب بسیار دور از زمین مستقر خواهد شد و این بدان معناست که تعمیر و ارتباط با آن نیازمند منابع و ابزار لجستیکی بسیار بیشتری است.

 

منبع

درباره ی علی آزادگان

ستاره‌شناس آماتور، معلم نجوم، فیزیک‌دان، نویسنده و مترجم، عکاس و دانشجوی دکتری تخصصی اپتیک

مطلب پیشنهادی

نگاه هابل به دنباله دار اطلس تکه تکه شده

نگاه هابل به اطلس تکه‌تکه شده

ستاره‌شناسان آماتور امید زیادی داشتند که دنباله‌دار اطلس به محدوده رصد با چشم غیر مسلح …

دیدگاهتان را بنویسید