تایید خدمه آمریکایی – سعودی آکسیوم اسپیس برای ماموریت خصوصی به ایستگاه فضایی

ناسا و شرکای بین‌المللی آن، فهرست خدمه را برای دومین ماموریت خصوصی شرکت آکسیوم اسپیس (Axiom Space) به ایستگاه فضایی بین‌المللی تأیید کرده‌اند، مجموعه‌ای که شامل اولین زن سعودی است که اجازه ورود به مدار را دارد.

افراد ماموریت AX-2

به گزارش اورانوس و به نقل از یونیورس تودی، دو نفر از اعضای خدمه این سفر شامل فضانورد سابق ناسا، پگی ویتسون و جان شافنر، مدیر بازرگانی اهل تنسی، راننده ماشین مسابقه و هوانورد، قبلا اعلام شده بودند.

علی القرنی و ریحانه برناوی که نماینده برنامه ملی فضانوردان عربستان سعودی هستند به آنها ملحق خواهند شد. تنها یک شهروند سعودی دیگر، سلطان بن سلمان آل سعود، که در سال 1364 با شاتل فضایی دیسکاوری پرواز کرد، تاکنون به فضا سفر کرده است. البته او یک نفر از فهرست طویلی از نمایندگان کشورهای وابسته به بلوکهای شرق و غرب، از جمله ویتنام، مغولستان، افغانستان، سوریه، مکزیک، هلند و … بود که در دهه‌های پایانی قرن گذشته میلادی توسط امریکا و شوروی به فضا برده شدند. ماموریت فضایی 10 روزه آکسیوم اسپیس، معروف به Ax-2، در حال حاضر برای بهار سال آینده برنامه‌ریزی شده است.

طبق بیوگرافی کمیسیون فضایی عربستان، القرنی، 31 ساله، کاپیتان و خلبان جنگنده نیروی هوایی سلطنتی عربستان است. بارناوی، 33 ساله، متخصص آزمایشگاه تحقیقاتی با 9 سال تجربه در تحقیقات سلول‌های بنیادی سرطان است. دو شرکت‌کننده دیگر در برنامه فضایی عربستان، مریم فردوس و علی الغامدی، به عنوان پشتیبان آموزش می‌بینند.

کمیسیون فضایی عربستان سعودی می‌گوید ماموریت فضایی آکسیوم اسپیس نقطه عطف جدایی‌ناپذیری از برنامه‌ای جامع است که هدف آن آموزش و واجد شرایط بودن سعودی‌های با تجربه برای انجام پروازهای فضایی انسانی، انجام آزمایش‌های علمی، مشارکت در تحقیقات بین‌المللی و ماموریت‌های مرتبط با فضای آینده است که به چشم‌انداز 2030 پادشاهی کمک می‌کند.”

ویتسون قبلاً نام خود را به عنوان اولین فرمانده زن ایستگاه فضایی بین‌المللی و رکورددار طولانی‌ترین زمان تجمیعی در فضا توسط فضانوردان ناسا در کتاب‌های تاریخ فضا ثبت کرده است. او در سال 1397 از جمع فضانوردان ناسا بازنشسته شد و بلافاصله پس از آن به آکسیوم اسپیس پیوست.

Ax2 او را به اولین فرمانده زن ماموریت فضایی بخش خصوصی تبدیل خواهد کرد. او تنها یکی از چهار خدمه با تجربه فضایی قبلی خواهد بود.

ویتسون امروز در بیانیه خبری ناسا گفت: «مفتخرم که برای چهارمین بار به ایستگاه باز می‌گردم و این خدمه با استعداد Ax-2 را در اولین ماموریت خود هدایت می‌کنم. “این گروه قوی و منسجم است که مصمم به انجام تحقیقات علمی معنادار در فضا و الهام بخشیدن به نسل جدیدی در مورد مزایای ریزگرانش است. این گواهی بر قدرت علم و اکتشاف برای متحد کردن و ایجاد همکاری بین‌المللی است.»

آکسیوم اسپیس مستقر در هیوستون، اردیبهشت 1401 سه سرمایه‌گذار میلیونر را تحت فرمان یک فضانورد سابق ناسا به مدار زمین فرستاد. این اولین باری بود که شرکتی آمریکایی تور ایستگاه فضایی را برای مشتریانی که پول پرداخت می‌کردند سازمان‌دهی کرد، اما این سفر کاملاً بی‌سابقه نبود: آژانس فضایی روسکوسموس روسیه از سال 1380 از سفرهای مشابه به ایستگاه فضایی بین‌المللی برای افراد عشق فضا با جیب‌های پر از دلار را برگزار می‌کند. که معروفترین آنها برای ما انوشه انصاری است که در فروردین 1385 با سویوز TMA-8 به ایستگاه فضایی بین‌المللی رفت.

مانند اولین ماموریت آکسیوم اسپیس، ماموریت Ax-2 از موشک فالکن 9 شرکت اسپیس ایکس و کپسول کرو دراگن برای انتقال خدمه به ایستگاه فضایی و بازگشت آن استفاده خواهد کرد. گفته می‌شود که اعضای خدمه Ax-1 هر کدام حدوداً 55 میلیون دلار کرایه پرداخت کرده‌اند، و اگرچه قیمت بلیت Ax-2 اعلام نشده است، احتمالاً در همان حدود خواهد بود.

آکسیوم اسپیس چنین ماموریت‌هایی را به‌عنوان زمینه‌سازی برای پایگاه مداری خود می‌بیند، که به عنوان اتاقکی متصل به ایستگاه فضایی بین‌المللی شروع می‌شود و در نهایت به هسته اولیه ایستگاه فضایی تجاری مستقل تبدیل می‌شود.

مایکل سافردینی، رئیس و مدیر عامل Axiom Space در یک بیانیه خبری گفت: دومین ماموریت فضانورد خصوصی آکسیوم اسپیس به ایستگاه فضایی بین‌المللی، ماموریت ما برای گسترش دسترسی به فضا در سراسر جهان و حمایت از رشد اقتصاد مدار پایین زمین را همزمان با ساخت ایستگاه آکسیوم تقویت می‌کند و ما را قادر می‌سازد تا میراث و دستاوردهای ISS را بسازیم و از مزایای ریزگرانش برای زندگی بهتر روی زمین استفاده کنیم.

درباره ی علی آزادگان

ستاره‌شناس آماتور، معلم نجوم، فیزیک‌دان، نویسنده و مترجم، عکاس و دانشجوی دکتری تخصصی اپتیک

دیدگاهتان را بنویسید