بزرگترین دهانه برخوردی منظومه شمسی در قمر مشتری گانیمد

محققان ژاپنی به تازگی کشف کرده‌اند احتمالا بزرگترین دهانه برخوردی در منظومه شمسی در قمر گانیمد سیاره مشتری قرار دارد.

گانیمد

به گزارش اورانوس و به نقل از مهر، محققان دانشگاه کوبه، انستیتو ملی فناوری و کالج اوشیما در ژاپن با بررسی تصاویر مربوط به ماموریت‌های قبلی از مشتری و قمرهای آن و همچنین با کمک مدل سازی رایانشی متوجه شکل عجیب قمر گانیمد شدند.

محققان طی پژوهش‌های خود متوجه فرورفتگی‌هایی در حلقه‌هایی متحد المرکز در سطح گانیمد شدند. آنها معتقدند این فرورفتگی‌ها نشانه ای از برخورد میان قمر با سیارکی به قطر حدود 150 کیلومتر است. اگر این امر صحت داشته باشد، فرورفتگی مذکور با قطر 7هزار و 800 کیلومتری بزرگترین دهانه برخوردی در منظومه شمسی به حساب می‌آید. پیش از این چنین رکوردی به قمر کالیستو سیاره مشتری تعلق داشت. قطر دهانه برخوردی در قمر کالیستو هزار و 900 کیلومتر بوده است.

نایوکی هیراتا محقق ارشد این پژوهش در بیانیه ای می‌نویسد: ماموریت JUICE سازمان فضایی اروپا قرار است در سال 1401 آغاز شود و کاوشگر در 1408 به مشتری می‌رسد. طی این ماموریت مشتری و قمرهایش از جمله گانیمد به وسیله ابزارهای مختلفی بررسی می‌شوند. امیدواریم این ماموریت نتایج تحقیق ما را تایید و درک ما از تشکیل و تکامل قمرهای مشتری را بیشتر کند.

گانیمد بزرگترین قمر مشتری و یکی از ۱۰ جسم بزرگ در منظومه شمسی به شمار می‌رود. همچنین این قمر میدان مغناطیسی مخصوص خود را دارد که مجزا از میدان مغناطیسی مشتری است. زیر سطح سنگی سیاره نیز  اقیانوسی نمکی وجود دارد که به عقیده محققان امکان دارد میزبان حیات باشد.

این یافته ها حاکی از آن است که در ماموریت آینده مشتری، محققان با ناشناخته‌های زیادی روبرو خواهند شد.

 

منبع

درباره ی علی آزادگان

ستاره‌شناس آماتور، معلم نجوم، فیزیک‌دان، نویسنده و مترجم، عکاس و دانشجوی دکتری تخصصی اپتیک

مطلب پیشنهادی

برخورد با سیاره مشتری

احتمال برخورد جدید با سیاره مشتری

آیا دوباره برخورد با سیاره مشتری رخ داده؟ ستاره شناس آماتور خوزه لوئیس پریرا از …

دیدگاهتان را بنویسید