طرح ایمن سازی دسته جمعی از نظر علمی منسوخ شده است

علیرضا زالی، فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در تهران در گفتگو با رادیو سلامت، اجرای طرح ایمنی گله‌ای را تصوری بسیار غلط و منسوخ برشمرد و گفت: ایمن سازی دسته جمعی یا گله‌ای، شکلی از مصونیت غیرمستقیم در برابر بیماری واگیر است که این بحث در ایمنی شناسی جهانی و بیماری‌های نوپدید هیچ جایگاهی ندارد.

او افزود: اگر این الگوی مصون سازی بخواهد اجرا شود باید تعداد بسیار زیادی از افراد جامعه به این بیماری مبتلا شوند که این امر منجر به بستری شدن تعداد زیادی از افراد در بیمارستان و همچنین فوت عده کثیری از مبتلایان خواهد شد و یک آمار وحشتناک از مرگ و میر در اثر این روش ایجاد می‌شود.

فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در تهران تصریح کرد: این روش ایمن سازی دسته جمعی در هیچ کشوری تاکنون توصیه نشده و سازمان جهانی بهداشت نیز صراحتا مخالفت خود را با این کار اعلام کرده است.

زالی بیان کرد: در جامعه ما که جمعیت زیادی از افراد سالمند، مبتلایان به بیماری‌های زمینه ای، قلبی عروقی، دیابت، گیرندگان اعضای پیوند ومصرف کنندگان دارو‌های سرکوب کننده سیستم ایمنی وجود دارد استفاده از این روش مصون سازی، به استقبال مرگ رفتن است.

فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در تهران گفت: این روش از نظر پزشکی، اجتماعی، علمی و اجرایی توصیه نمی‌شود و استفاده از آن در مورد کرونا به شدت می‌تواند با اخلاق پزشکی در تناقض باشد.

در درحالی است که بعضی از مقامات کشورهای اروپایی این روش را توصیه کرده و حتی شروع به اجرای آن در سطح جامعه کردند.

درباره ی علی آزادگان

ستاره‌شناس آماتور، معلم نجوم، فیزیک‌دان، نویسنده و مترجم، عکاس و دانشجوی دکتری تخصصی اپتیک

دیدگاهتان را بنویسید