روسیه اتاقک جدید ایستگاه فضایی بین‌المللی به نام ناوکا را با موشک پروتون پرتاب کرد

ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) در شرف بزرگ شدن است. در 30 مرداد ماه، آژانس فضایی روسیه جدیدترین اتاقک ایستگاه را توسط موشک پروتون-M به مدار زمین پرتاب کرد. این اتاقک، ناوکا (Nauka به معنای علم) نام گرفته است، به غیر از برخی از درگاه‌های اتصال و هوابندها، اولین بخش جدید ایستگاه از سال 1395 است. اتاقک Nauka شامل چندین مورد مهم دیگر است که قابلیت‌های ایستگاه را افزایش می‌دهد.

اتاقک ناوکا
تصویر شبیه‌سازی اتاقک ناوکا در ایستگاه فضایی بین‌المللی

یکی از عملکردهای اصلی Nauka ، سیستم هدایت و ناوبری آن است که قابلیت کنترل اضافی وضعیت را به ایستگاه فضایی بین‌المللی ارائه می‌دهد. فضای داخلی اتاقک با 13 متر طول، شامل امکانات تحقیقاتی جدید و فضای ذخیره‌سازی است. این اتاقک همچنین اتاق‌های خواب اضافی را برای خدمه ایستگاه فراهم می‌کند. این افزودنی مهمی است، زیرا ایالات متحده اخیراً قابلیت‌های پرواز فضایی خود را با دو فضاپیمای جدید دوباره برقرار کرده است. اضافه شدن این دو وسیله نقلیه جدید در کنار سایوز روسی به این معنی است که خدمه بیشتری می‌توانند به یکباره از ایستگاه بازدید کنند و ناوکا خانه این خدمه بیشتر را فراهم می‌کند.

ناوکا همچنین ابزار فناوری جدید دیگری را حمل می‌کند: بازوی رباتیک ساخته شده توسط آژانس فضایی اروپا. بازویی اروپایی که همتای Canadarm 2 است که اکنون در ایستگاه قرار دارد، 11 متر طول دارد و برای “راه رفتن” در اطراف بخش روسی ایستگاه (که Canadarm نمی تواند به آن مناطق برسد) طراحی شده و در صورت لزوم تعمیرات و به روزرسانی‌ها را انجام می‌دهد.

توسعه ناوکا روندی مشکل‌ساز بود و سالها مشکلات و تأخیرها را پشت سر گذاشته است. در ابتدا به عنوان پشتیبان اتاقک Zarya ساخته شد (اولین بخش ایستگاه بین‌المللی فضایی که در سال 1377 پرتاب شده است) ناوکا قرار بود در سال 1386 به جفت خود در مدار بپیوندد، اما پرتابش شکست خورد و مجدداً هم به دلایل مختلف از جمله نشت سوخت، انقضای ضمانت‌نامه و اخیراً همه‌گیری کرونا چندین بار به تأخیر افتاد.

در ماه های اخیر ، تنش های سیاسی سوالاتی را در مورد میزان تعهد روسیه به نقش مشارکت در ایستگاه فضایی ایجاد کرده است. سرانجام، پرتاب ناوکا نشان می‌دهد که روسیه واقعاً متعهد به حفظ حضور خود در ایستگاه است، حداقل در کوتاه مدت، که خبر خوبی برای همه افراد درگیر است.

متأسفانه ، پرتاب ناوکا کاملاً روان پیش نرفت. اگرچه به مدار رسید و آنتن و صفحات خورشیدی آن همانطور که انتظار می رفت مستقر شدند، اما اشکالی کامپیوتری باعث شد اولین مانور افزایش مدار آن موفقیت‌آمیز نباشد. به نظر پس از رفع مشکل، تلاش دوم توسط رانش‌گرهای پشتیبان با موفقیت 31 تیر ماه انجام شده است.

اگر از اینجا به بعد همه چیز خوب پیش برود، باید حدود یک هفته طول بکشد تا ناوکا به ایستگاه برسد. آخرین به روزرسانی آژانس فضایی روسیه نشان داد که تلاش بعدی برای افزایش مدار برای سه شنبه 5 مرداد ماه برنامه‌ریزی شده است.

هنوز برنامه‌هایی حذف درگاه اتصال پیرس (Pirs) از ایستگاه برقرار است (که در جو می‌سوزد) تا جای کافی برای ناوکا فراهم شود، که نشان می‌دهد اطمینان از رسیدن اتاقک طبق برنامه ریزی بالاست.

منبع

درباره ی علی آزادگان

ستاره‌شناس آماتور، معلم نجوم، فیزیک‌دان، نویسنده و مترجم، عکاس و دانشجوی دکتری تخصصی اپتیک

دیدگاهتان را بنویسید