اولین تصحیح مسیر مریخ‌نورد پشتکار

ناسا می‌گوید به تازگی مسیر مریخ‌نورد پشتکار را که به سمت سیاره سرخ در حرکت است، با روشن کردن پیشران‌های اعماق فضای این مریخ‌نورد برای اولین بار، تصحیح کرده و چهار مانور این چنینی دیگر نیز قبل از فرود در ماه فوریه ۲۰۲۱ برای آن برنامه‌ریزی شده است.

مارس 2020 پشتکار
تصویری خیالی از مریخ 2020 در سفر به سوی مریخ

به گزارش اورانوس و به نقل از ایسنا، ماموریت مریخی جدید ناسا موسوم به مریخ۲۰۲۰ که حامل مریخ‌نورد پشتکار است برای اولین بار موتورهای پیشران اعماق فضای خود را روشن کرده است تا مسیر خود به سوی مریخ را تصحیح کند.

محور این ماموریت ۲.۷ میلیارد دلاری ناسا، مریخ‌نورد پشتکار است که مسیر خود به سمت سیاره سرخ را با یک مانور اصلاح مسیر روز جمعه 24 مرداد یعنی ۱۵ روز پس از پرتاب به فضا، تصحیح کرد.



اعضای گروه ماموریت اعلام کردند که این مانور، هشت موتور پیشران این فضاپیما را با موفقیت به کار گرفته است.

این ماموریت نیازمند پنج مانور تصحیح مسیر است تا این مریخ‌نورد برای فرود در دهانه مریخ به نام جزرو در 30 بهمن 1399 آماده شود. ناسا اعلام کرده است که ۴ مانور باقی مانده قرار است در تاریخ های 7 مهر، 2 دی، 22 بهمن و 28 بهمن انجام شود. همچنین در صورت نیاز فرصتی برای 29 بهمن و اصلاح مسیر نهایی احتمالی برای 30 بهمن تنها ۹ ساعت قبل از فرود پشتکار بر سطح مریخ در نظر گرفته شده است.

مریخ‌نورد پشتکار در تاریخ 9 مرداد با هدف فرود در دهانه جزرو با وسعت ۴۵ کیلومتر و جستجوی نشانه‌هایی از زندگی باستانی در آن که در گذشته میزبان دریاچه و دلتای رودخانه بوده است، روانه سیاره سرخ شد.

این مریخ‌نورد همچنین نمونه‌هایی از خاک مریخ را برای آوردن به زمین در آینده که برای اوایل سال 1410 برنامه‌ریزی شده است، جمع‌آوری و ذخیره می‌کند.

البته این ماموریت، فناوری‌های اکتشافی جدیدی را نیز آزمایش خواهد کرد. به عنوان مثال بالگردی کوچک به نام Ingenuity که به شکم پشتکار بسته شده، در حال سفر به سیاره سرخ است و اولین پرواز را در دنیایی فراتر از زمین انجام خواهد داد.

علاوه بر این، یکی از ابزارهای پشتکار ، موسوم به MOXIE از دی‌اکسید کربن جو مریخ اکسیژن تولید می‌کند. مقامات ناسا می‌گویند که نسخه بهبود یافته‌ای از MOXIE روزی می‌تواند به بشر کمک کند تا در مریخ زندگی کنند.

 

منبع

درباره ی علی آزادگان

ستاره‌شناس آماتور، معلم نجوم، فیزیک‌دان، نویسنده و مترجم، عکاس و دانشجوی دکتری تخصصی اپتیک

مطلب پیشنهادی

اولین عکس تلسکوپ فضایی جیمز وب از مریخ اسرار جو آن را آشکار می‌کند

عکس مادون قرمز از مریخ که توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب گرفته شده است، ویژگی‌های …

دیدگاهتان را بنویسید