ثبت تصاویری از امواج باستانی حک شده در دامنه کوهی در مریخ

مریخ‌نورد کنجکاوی ناسا از صخره‌هایی که امواج کوچکی از دریاچه‌ی باستانی مریخ بر روی آنها حک شده عکس گرفته است. و این امواج کوچک در حال ایجاد امواجی روی زمین هستند، زیرا واضح‌ترین شواهدی هستند که نشان می‌دهند زمانی آب در مریخ وجود داشته است.

امواج حک شده روی سطح مریخ
بافت ناهموار این صخره‌ها واضح‌ترین مدرک از دریاچه باستانی مریخی است که تاکنون از کوه شارپ به دست آمده است. میلیاردها سال پیش، وزش باد بر سطح دریاچه کم عمق، رسوبات کف دریاچه را بر هم زد، که در نهایت به این سنگ تبدیل شده است.

به گزارش اورانوس و به نقل از اسپیس، آثار امواج به صورت خشک شده در صخره‌های مریخ در دامنه‌های کوه شارپ کشف شدند. اگرچه کنجکاوی از روی بسیاری از رسوبات سنگی موجود در دریاچه‌های باستانی گذر کرده است، دانشمندان قبلاً چنین علائم واضحی را در سنگ‌ها ندیده بودند.

اشوین واساوادا، دانشمند پروژه کنجکاوی در آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا در جنوب کالیفرنیا، در بیانیه‌ای گفت: “این بهترین شواهدی از آب و امواجی است که در کل ماموریت دیده‌ایم.” ما از هزاران متر رسوبات دریاچه بالا رفتیم و هرگز چنین شواهدی ندیدیم، و اکنون آن را در مکانی یافتیم که انتظار داشتیم خشک باشد.

اثر امواج روی سطح مریخ
بخشی از پانورامایی که توسط مریخ‌نورد کنجکاوی از بخش “Marker Band” کوه شارپ گرفته شده است.

 

از پاییز گذشته، مریخ‌نورد در حال کاوش در منطقه‌ای از آنچه دانشمندان آن را سنگ “سولفات‌دار” می‌نامند، بوده است. دانشمندان بر این باورند که این منطقه غنی از نمک، زمانی رسوب کرده است که دریاچه باستانی تقریباً خشک شده بود. اما امواج در کف دریاچه کم عمق ایجاد شد زیرا بادها امواجی را در سطح دریاچه ایجاد کردند و این امواج رسوبات زیر آب کم عمق را برهم زدند.

نشانه‌های امواج در حدود 0.8 کیلومتر از کوه شارپ دیده شده است. شارپ کوهی ساخته شده از کیک لایه‌ای سنگی است که تاریخ مریخ را ثبت کرده است. بر اساس بیانیه ناسا، این کوه با ارتفاع 5 کیلومتر زمانی مملو از دریاچه‌ها و نهرها بوده که آن را به منطقه‌ای جذاب برای جستجوی نشانه‌هایی از حیات مریخ باستان تبدیل می‌کند.

کنجکاوی در 25 آذر ماه 1401 پانورامایی 360 درجه از یک لایه سنگ به نام “نوار مارکر” در دامنه کوه گرفت. اما سنگ‌ها خیلی سخت بودند. رانندگان کنجکاوی قصد دارند برای شروع حفاری بیشتر به دنبال سنگ نرم‌تر در این لایه باشند.

محققان کنجکاوی گفتند، وجود امواج در یک منطقه ظاهرا خشک نشان می‌دهد که مریخ به روشی ساده و خطی از مرطوب به خشک تبدیل نشده است. در نزدیکی صخره‌های موج‌دار، محققان لایه‌های سنگی با فاصله و ضخامت منظم را نیز مشاهده کردند. این نوع لایه‌ها اغلب در طول الگوهای تغییرات دوره‌ای روی زمین رخ می‌دهند.

واساوادا می‌گوید: «آب و هوای باستانی مریخ پیچیدگی شگفت انگیزی داشت، بسیار شبیه به آب و هوای زمین».

همانطور که کنجکاوی به کاوش در نوار مارکر ادامه می‌دهد، دانشمندان ماموریت امیدوارند که مریخ‌نورد نمایی از دره حکاکی شده با باد به نام Gediz Vallis در ارتفاعات کوه شارپ بتواند بگیرد. به نظر می‌رسد این دره باقیمانده‌های ناشی از رانش‌های مرطوب سطحی مریخ و کانالی را که ممکن است توسط رودخانه تشکیل شده باشد، در خود جای داده است.

درباره ی علی آزادگان

ستاره‌شناس آماتور، معلم نجوم، فیزیک‌دان، نویسنده و مترجم، عکاس و دانشجوی دکتری تخصصی اپتیک

مطلب پیشنهادی

هلال انسلادوس از دید کاسینی

دانشمندان در انسلادوس فسفات کشف کردند

برای اولین بار فسفات در اقیانوسی فضایی کشف شد. کشف فسفات که در انسلادوس قمر …

دیدگاهتان را بنویسید