اجتماع چهارتایی

در رویدادهای نجومی فروردین 1399 برای روز 27 فروردین ماه پیش‌بینی مجموعه‌ای از مقارنه‌ها را منتشر کرده بودیم. اما شاید لازم باشد که دوباره نگاهی به سحرگاه چهارشنبه 27 فروردین و اجتماع سیارات آن بیاندازیم.

حضور سه سیاره زحل، مشتری و مریخ مدتی است که آسمان صبحگاهی را بسیار دل‌انگیز کرده. البته اگر بخواهیم به ماجرا تلسکوپی نگاه کنیم باید پلوتو و اقمار مشتری و زحل را هم وارد ماجرا کنیم که جذابیت صحنه چند برابر می‌شود. اما با چشم غیر مسلح نیز این منظره‌ای کم‌نظیر است.

سحرگاه چهارشنبه 27 فروردین، ماه نیز به این جمع می‌پیوندد و این ترکیب اجتماع سیارات از 4 جرم آسمانی در کنار یکدیگر تا چند سال دیگر تکرار نخواهد شد پس آن را از دست دهید. خورشید برای مناطق غربی ایران کمی قبل از ساعت 7 طلوع می‌کند و در مناطق شرقی ایران کمی قبل از ساعت 6 طلوع می‌کند. بنابراین ساعت خود را حداقل یک ساعت قبل از طلوع خورشید کوک کنید و به استقبال زیبارویان آسمان بروید.

این منظره در افق شرقی آسمان سحرگاهی برپاست و پیدا کردن این سیاران باتوجه به حضور ماه در آن نزدیکی کار سختی نخواهد بود.

البته سحرگاه پنجشنبه 28 فروردین نیز این ترکیب تقریبا پابرجاست ولی ماه کمی در آسمان پایینتر و نزدیک به مریخ قرار گرفته. اگر چهارشنبه به هر دلیلی این منظره را از دست داده‌اید فرصتی مجدد خواهید داشت.

اجتماع سیاره‌ای ماه و زحل و مشتری و مریخ
منظره آسمان در ساعت 5:30 روزهای 27 و 28 فروردین 1399

 

در این دو روز ماه به ترتیب وارد مقارنه با مشتری، زحل و مریخ خواهد شد. و همچنین به تریب با هرکدام از اینها به کمترین جدایی زاویه‌ای ظاهری نیز خواهد رسید.

درباره ی علی آزادگان

ستاره‌شناس آماتور، معلم نجوم، فیزیک‌دان، نویسنده و مترجم، عکاس و دانشجوی دکتری تخصصی اپتیک

دیدگاهتان را بنویسید