کشف ابر جدا افتاده بزرگتر از راه شیری در فضای بین کهکشانی

گروهی از محققان دانشگاه آلاباما در مطالعه اخیرشان موفق به کشف ابر جدا افتاده و بزرگتر از کهکشان راه شیری در منطقه‌ای که هیچ کهکشانی وجود ندارد شده‌اند.

ابر
ابر جدا افتاده آبی رنگ و به شکل چتر است. رنگها برای نشان دادن طول موجهای مختلف است. آبی تابش مادن قرمز را نشان می‌دهد، گازهای داغ به رنگ قرمز و مناطق سفید طیف مرئی هستند.

به گزارش اورانوس و به نقل از تک‌اکسپلوریست،  این ابر مرموز واقع در خوشه کهکشانی آبل ۱۳۶۷ پر از گاز داغ با درجه حرارت ۱۰ هزار تا ۱۰ میلیون درجه کلوین است.

در این مطالعه محققان این ابر بزرگتر از راه شیری را در خوشه‌ای کهکشانی که در آن هزاران کهکشان با گاز داغ به یکدیگر متصل شده‌اند، کشف کردند. گفتنی است این ابرِ تنها، با وجود کشف شدن در خوشه‌ای کهکشانی، با هیچ کهکشانی ارتباط ندارد.

این کشف با استفاده از رصدخانه فضایی XMM-Newton متعلق به آژانس فضایی اروپا انجام شد. این ابر همچنین با تلسکوپ وی‌ال‌تی و تلسکوپ سوبارو مشاهده شد.

دکتر مینگ سان، دانشیار فیزیک دانشگاه آلاباما در هانتسویل در این باره گفت: این کشفی هیجان‌انگیز و همچنین شگفت آور است. این نشان می‌دهد که در  علم نجوم که به عنوان قدیمی‌ترین علوم طبیعی شناخته می‌شود، همیشه شگفتی‌های جدید وجود دارد.

به گفته دانشمندان، منشأ ابر باید کهکشانی بزرگ و ناشناخته در خوشه یاد شده باشد. بنابر تصور دانشمندان وقتی کهکشان میزبان با سرعت ۱۰۰۰-۲۰۰۰ کیلومتر در ثانیه در حال  حرکت در گاز داغ بوده است، گاز این ابرِ تنها، با فشار آن گازهای داغ از کهمشان بیرون کشیده شده است.

دکتر سان افزود: این سرعت حدود ۵۰ برابر سریع‌تر از سرعت گردش زمین به دور خورشید است. این سطح نیرو می‌تواند محیط بین ستاره‌ای را از کهکشان بیرون بکشد.

ابر گفته شده پس از بیرون کشیده شدن از کهکشان میزبان، در ابتدا سرد بوده و سپس در میان‌ خوشه کهکشانی داغ تبخیر شده است، درست مانند آب شدن یخ در تابستان.

تخمین زده شده است که این ابر عظیم و مرموز پس از بیرون افتاده از کهکشان میزبان خود، صدها میلیون سال پابرجا مانده است که دلیل این طول عمر شگفت‌انگیز دقیقاً مشخص نیست اما ممکن است ارتباطی با میدان مغناطیسی ابر داشته باشد.

 

منبع

درباره ی علی آزادگان

ستاره‌شناس آماتور، معلم نجوم، فیزیک‌دان، نویسنده و مترجم، عکاس و دانشجوی دکتری تخصصی اپتیک

دیدگاهتان را بنویسید