آزمون حرکتی آینه ثانویه تلسکوپ فضایی جیمز وب

برای اینکه تلسکوپ فضایی وب بتواند عملیاتی شود و آسمان را بکاود، ابتدا باید مجموعه‌ای از حرکات پیچیده را انجام دهد تا تلسکوپ متولد شود. چون تلسکوپ بسیار بزرگتر از محفظه بار هر موشک ماهواره‌بر است، طوری ساخته شده تا درون خود تا بخورد و به اندازه قابل حمل به فضا برسد. آزمون حرکتی آینه ثانویه تلسکوپ فضایی جیمز وب شامل تمرین این حرکات است.

آزمون آینه ثانویه تلسکوپ فضایی جیمز وب

تکنسین‌های ناسا اخیراً یکی از بخشهای مهم این حرکتهای پیچیده را که شامل ساختاری است که آینه ثانویه را در جای خود نگه می‌دارد آزمایش کردند. یعنی با ارسال فرمان به تلسکوپ باز شدن این بازو را کنترل کردند. آزمون تلسکوپ فضایی جیمز وب یکی از مهمترین مراحل آماده‌سازی وب بود. دفعه بعد که دوباره این عملیات انجام شود، تلسکوپ در فضا خواهد بود و شروع به کاوش آسمان خواهد کرد.

این آینه ثانویه‌ی دایره شکل در مقابل 18 آینه شش ضلعی که در کنار هم آینه اولیه تلسکوپ را تشکیل می‌دهند قرار می‌گیرد. نوری که توسط آن 18 آینه‌ی لانه زنبوری گردآوری می‌شود، توسط این آینه ثانویه هم‌کانون می‌شود. سپس پرتو به آینه‌های ثانویه برای تنظیمات دقیقتر نهایی می‌رود و درنهایت وارد ابزارهای بسیار دقیق علمی و اندازه‌گیری وب می‌شود.

تلسکوپ فضایی جیمز وب تاکنون چند سال تاخیر در پرتاب داشته که شاید بتوان دلیل عمده آن را ظرافت و حساسیت ابزارها و روشهای بازشدن و کار تلسکوپ دانست که کل این مجموعه باید پس از پرتاب به فضا که مرحله‌ای بسیار تنش‌زا و پر از لرزش‌ها و تکانهای شدید است، قابل استفاده مانده باشد.

درباره ی علی آزادگان

ستاره‌شناس آماتور، معلم نجوم، فیزیک‌دان، نویسنده و مترجم، عکاس و دانشجوی دکتری تخصصی اپتیک

مطلب پیشنهادی

سیاره پروکسیما بی

آیا زمان ارایه تعریف جدیدی از “سکونت‌پذیر” فرا رسیده است؟

وقتی سعی می‌کنید چیز جدیدی را بیآموزید، همه چیز از ساده به پیچیده تغییر می‌کند. …

دیدگاهتان را بنویسید