عصر جدیدی از گردشگری فضایی با الهام 4 اسپیس ایکس شروع شد

شرکت اسپیس ایکس که شامگاه چهارشنبه نخستین گروه از گردشگران فضایی را طی ماموریت الهام 4 راهی مدار زمین کرده بود، ساعاتی پیش با موفقیت به زمین بازگشت.

 

به گزارش اورانوس به نقل از فارس‌، شرکت اسپیس ایکس که شامگاه چهارشنبه نخستین گروه از  گردشگران فضایی را در ماوریتی به نام الهام ۴ (Inspiration 4) راهی مدار زمین کرده بود، ساعاتی پیش با موفقیت به زمین بازگشت.

این مأموریت تاریخی با طی چند مرحله کاهش ارتفاع سرانجام ساعت ۰۳:۳۶ به وقت تابستانی ایران در سواحل فلوریدا با موفقیت به زمین بازگشت و بررسی‌های اولیه نشان از سلامت کامل خدمه دارد.

مدار الهام 4

طی این مأموریت چهار شهروند غیرنظامی از جمله جرد آیزاک‌من، میلیاردر ۳۸ ساله، خلبان ماهر و رئیس یک شرکت خدمات مالی به مدار زمین سفر گردشگری انجام دادند. ظرف سه ساعت، کپسول خدمه به ارتفاع مداری کمی بیش از ۵۸۵ کیلومتر رسید که بالاتر از ایستگاه فضایی بین المللی یا تلسکوپ فضایی هابل  و دورترین فاصله‌ای که هر انسانی از زمان پرواز برنامه آپولو ماه ناسا در سال 1351 از زمین پرواز کرده است. خلاف مأموریت‌های قبلی کپسول سرنشین‌دار دراگون که همه‌ی آن‌ها برای رسیدن به ایستگاه فضایی بین‌المللی و تحت برنامه‌ی تجاری ناسا انجام می‌شدند، الهام 4 به‌طور مستقل در مسیری پرواز کرد که بالاتر از همه‌ی کپسول‌های دراگون تا کنون بوده است.

شرکت‌های رقیب ویرجین گلکتیک و بلو اوریجین هر دو اخیراً اولین ماموریت‌های خود را در زمینه گردشگری نجومی اجرا کرده‌اند، اما این دو پرواز برجسته در مقیاس زیر مداری بودند و گردشگران تنها چند دقیقه حضور در فضا را تجربه کردند. پرواز اسپیس ایکس طوری طراحی شده است که چهار مسافر خود را در جایی که هیچ خدمه غیرنظامی قبلاً نرفته است به مدار زمین ببرد.

خدمه فضاپیمای دراگون در این سفر سه روزه هر ۹۰ دقیقه یک بار با سرعت بیش از ۲۷۲۰۰ کیلومتر در ساعت، یا تقریباً ۲۲ برابر سرعت صوت، دور کره زمین ‌چرخیدند.

 

منبع

درباره ی علی آزادگان

ستاره‌شناس آماتور، معلم نجوم، فیزیک‌دان، نویسنده و مترجم، عکاس و دانشجوی دکتری تخصصی اپتیک

دیدگاهتان را بنویسید