گذر سیارک 1998OR2 از نزدیک زمین + نقشه

صبح روز دهم اردیبهشت سیارک 1998 OR2 با سرعت بیش از ۳۰ هزار کیلومتر بر ساعت و بدون خطر از فاصله ۶.۳ میلیون کیلومتری نزدیک زمین یا به طور حدودی از فاصله ۱۶ برابر فاصله ماه به زمین عبور خواهد کرد. گذر این سیارک از نزدیک زمین خطری برای زمین ندارد و فاصله آن خیلی دور است. تاکنون سیارک‌های دیگری هم وجود داشته‌اند که از فاصله نزدیکتری از زمین گذشته‌اند، اما گذر سیارک 1998 OR2  به این دلیل قابل توجه است که از سایر سیارک‌های رده خود بزرگتر است و به اندازه‌ای پر نور خواهد شد که با تلسکوپ‌های کوچک قابل مشاهده خواهد بود.

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان (اصلاح و ویرایش از اورانوس)، این سیارک توسط جستجوگر “اجسام نزدیک به زمین” در تیر ماه 1377 کشف شده است. این جرم از دسته نسبتا نادر سیارک‌های سنگی است که از فاصله حضیض مداری زمین می‌گذرد و در فاصله ۵۷۰ میلیون کیلومتری در نقطه اوج مدار گردش خود، به دور خورشید می‌گردد. با فرض اینکه بازتاب پذیری این سیارک مانند سایر سیارک‌های سنگی است، ستاره شناسان قطر سیارک 1998 OR2  را حدود ۲.۱ کیلومتر تخمین زده‌اند.

نقشه مدار سیارک 1998OR2
مدار سیارک 1998OR2

این سیارک یکی از بزرگترین سیارک‌های بالقوه خطرناک شناخته شده است و بین روز‌های دهم تا چهاردهم اردیبهشت در گذر از نزدیکی زمین به اوج درخشندگی خود به قدر ۱۰ می‌رسد تا آنجا که حتی با تلسکوپی ۴.۵ اینچی زیر آسمان حومه شهر‌ها می‌توان این سیارک را در ساعات اولیه شب در صورت فلکی مارآبی رصد کرد. در 9 و 10 اردیبهشت که این سیارک در نزدیکترین فاصله و بنابراین در درخشان‌ترین وضعیت است بهترین موقعیت برای رصد یا عکاسی از آن است.

نقشه کوچک سیارک 1998OR2

 

برای دیدن نقشه بزرگتر اینجا کلیک کنید.

در چند روز آینده حرکت ظاهری این سیارک به میزان یک چهارم درجه در هر ساعت یا ۱۵ ثانیه قوسی در هر دقیقه می‌رسد که می‌توان حرکت آن را طی دو دقیقه در بزرگنمایی صد برابری تشخیص داد؛ برای این منظور نقطه مشخصی در طول مسیر گذر آن در زمان مشخص شده را تعیین کرده و منتظر باشید تا سیارک در مسیر گذر خود به آن نقطه برسد.

ستاره‌های درخشان  یا صورت‌های فلکی در مسیر گذر سیارک، راهنمای مناسبی برای تشخیص این جرم هستند. این سیارک دقیقا شبیه ستاره‌ای است که به آرامی به سمت جنوب شرقی حرکت می‌کند.

گذر بعدی سیارک 1998 OR2 در تاریخ ۲۷ فروردین ۱۴۵۸ اتفاق خواهد افتاد. آن زمان از فاصله 1.8 میلیون کیلومتری زمین یعنی فقط ۴.۶ برابر فاصله زمین تا ماه می‌گذرد.

منبع

درباره ی علی آزادگان

ستاره‌شناس آماتور، معلم نجوم، فیزیک‌دان، نویسنده و مترجم، عکاس و دانشجوی دکتری تخصصی اپتیک

مطلب پیشنهادی

سیارک چهارتایی الکترا

کشف اولین سیارک چهارتایی

ستاره شناسان اولین منظومه سیارکی چهارتایی را در منظومه شمسی کشف کردند. به گزارش اورانوس …

دیدگاهتان را بنویسید